The Economist, bloggen Gulliver: "Why African aviation needs to be set free"

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Flying Finn, 5 December 2015.

  1. Hittade ett nytt intressant inlägg på finanstidningen The Economists Gulliver-blogg för frekvent tjänsteresande:

    Why African aviation needs to be set free - http://www.economist.com/blogs/gulliver/2015/12/yamoussoukro-indecision

    Några citat från inlägget jag ansåg som intressanta.

    Jaja, så ska det här nu ses som att Egyptairs (*A) goda fares i C är i själva verken ohälsosamma för konkurensen? :p Även South African Airways (*A) och Kenya Airways (*S) klandras av Gulliver.

    För mig var det nytt att det är svårt i Afrika att starta flygtrafik p.g.a. nationella bolag. Hade förmodat att det är mera frågan om ostabila samhällsförhållanden, fattigdom och dylikt. T.ex. i Sydafrika har British Airways ett dotterbolag (Comair).

    Hur många längtar att få flyga med t.ex. Somali Airlines till MGQ och skriva recension om juiceutbudet? ;)

    Skulle inte ha förväntat mig att Ethiopian är Afrikas mest lönsamma aktör!
     
    MarcusC gillar detta.
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Från sidan ser Afrikas byråkrater ut som en mardröm. Jag kan mycket väl tänka mig hur svårt det är att driva affär mot byråkraternas vilja.
     
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Jämför med en artikel i samma tidskrift från augusti 2015.
    http://www.economist.com/news/middl...es-are-dragging-down-wider-economy-commanding
    "SAA, meanwhile, has soaked up more than 30 billion rand ($2.3 billion) in bail-outs over two decades. In the process it has managed to smother domestic competition: ten of the 11 private airlines that opened after South Africa’s skies were deregulated in 1991 have gone out of business.
    Instead of learning the obvious lesson—that the state is not good at running businesses—the South African government seems keen to double down."
     
  4. Påminner då SK i hur profitabel bolaget är... ;) Nä men skämt åsido. 30 mrd rand är ju inte småpotatis, fast Sydafrika har stora tillgångar som ett stort land.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×