The big picture - IATA sänker sina utsikter för flygindustrin 2012

Diskussion i 'Övrigt' startad av Swisser, 20 Mars 2012.

  1. Swisser

    Swisser Medlem

    Jag tänkte att detta pressmeddelande från IATA kunde intressera er alla, så att ni får en känsla för "the big picture" för den estimerade lönsamheten inom den globala flygplansindustrin för detta år. Våra diskussioner ligger ju normal på mikroplanet och ej på denna makronivå, men jag tror det är nyttigt att ha en förståelse för flygplansindustrins tuffa villkor. Håll tillgodo:

    "IATA (The International Air Transport Association) sänker sina utsikter för flygindustrin 2012. Nedgraderingen beror främst på stigande oljepriser. IATA förväntar sig nu att flygbolagen 2012 genererar en global vinst om 3,0 miljarder dollar vilket motsvarar en vinstmarginal på 0,5 procent. Det är en nedgradering med 500 miljoner dollar från den tidigare prognosen som kom i december förra året, och som också var en sänkning av utsikterna för 2012. Nedgraderingen drivs främst på av en ökning av det förväntade genomsnittliga oljepriset till 115 dollar per fat. Förra prognosen låg på 99 dollar. Det finns dock flera faktorer som bidragit till att hålla igen fallet något. Undvikandet av en betydande försämring av eurozonskrisen, en förbättring av den amerikanska ekonomin, stabilisering av fraktmarknaden och en långsammare än väntad kapacitetsutbyggnad är alla faktorer som bidragit till att nedgraderingen inte blev större än vad den var. 2012 fortsätter att vara ett utmanande år för flygbolagen. Risken för en försämring av eurozonskrisen har ersatts av en lika giftig risk - stigande oljepriser, skriver IATA:s vd Tony Tyler i en kommentar. IATA reviderade upp de beräknade vinsterna för 2011 till 7,9 miljarder dollar, från tidigare 6,9 miljarder. Det beror främst på att kinesiska flygbolag gått bättre än väntat. Den totala kapaciteten (passagerare och gods) väntas växa med 3,2 procent under 2012, medan passagerarefterfrågan väntas växa med 4,2 procent. I december beräknades yielden vara oförändrad under 2012. Högre bränslekostnader, tajtare kapacitetshantering för passagerarmarknaderna och stabilisering av fraktmarknaderna väntas nu driva en 2-procentig förbättring av yielden under 2012, för både passagerare och frakt. Alla regioner kommer att se en minskad lönsamhet under 2012, jämfört med 2011, och Europa samt Afrika kommer att se förluster."
     
    Last edited: 20 Mars 2012
  2. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vinstmarginal på 0.5 procent. Ouch!

    Att subventionera flugbolag kan mot bakgrund av detta ha en poäng, frågan är dock vilka motkrav som skall ställas.
     
  3. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
  4. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Handlar ju om nettovinst för hela branschen aggregerat. Finns nog rätt många blödande flying zombies för varje Cathay Pacific därute.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×