Senaste nytt

Thailand - oroligheter och oväder - är någon på plats?

adhoc76

Medlem
Bumpar tråden... Åker till Bangkok över jul och sen vidare till Koh Chang,.. rapporterna i dagens DN antyder att oroligheterna fortsätter och att tre nu har dött i samband med demonstrationerna.

Lyckligtvis har jag inte betalat för boendet i Bangkok än så vi kan ändra resplaner med kort varsel.

Nu behöver jag lite tips på en plan B som vi aktivera på kort varsel. OM det blir värre i BKK och det kommer en avrådan från UD så behöver jag idéer kring vad man gör istället. Koh Chang ligger fast - verkar inte påverkas ett dyft av det som händer i huvudstaden. Grundidén med plan B är att byta plan direkt i BKK när vi landar... Men då inställer sig frågan - vart ska man åka?

En begränsande faktor är dels att vi tänkt vara i BKK bara fem nätter och dels att vi måste tillbaka dit för att ta flyget till Trat/Koh Chang.

Tipsa gärna om något vettigt alternativ till BKK... Tipsen får gärna innehålla förslag på stad, tanken var ju att kombinera Koh Chang med shopping. Känner ni till nåt bra hotell på det ställe ni tipsar om får ni gärna komma med förslag på det också. Har en budget för hotell kring 1600-1700 per natt de första fem nätterna...

Kom igen nu bc:are. Hjälp mig med en kul plan B om det skulle behövas!

/M
 

Singapore

Medlem
Bumpar tråden... Åker till Bangkok över jul och sen vidare till Koh Chang,.. rapporterna i dagens DN antyder att oroligheterna fortsätter och att tre nu har dött i samband med demonstrationerna.

Lyckligtvis har jag inte betalat för boendet i Bangkok än så vi kan ändra resplaner med kort varsel.


Nu behöver jag lite tips på en plan B som vi aktivera på kort varsel. OM det blir värre i BKK och det kommer en avrådan från UD så behöver jag idéer kring vad man gör istället. Koh Chang ligger fast - verkar inte påverkas ett dyft av det som händer i huvudstaden. Grundidén med plan B är att byta plan direkt i BKK när vi landar... Men då inställer sig frågan - vart ska man åka?

En begränsande faktor är dels att vi tänkt vara i BKK bara fem nätter och dels att vi måste tillbaka dit för att ta flyget till Trat/Koh Chang.

Tipsa gärna om något vettigt alternativ till BKK... Tipsen får gärna innehålla förslag på stad, tanken var ju att kombinera Koh Chang med shopping. Känner ni till nåt bra hotell på det ställe ni tipsar om får ni gärna komma med förslag på det också. Har en budget för hotell kring 1600-1700 per natt de första fem nätterna...

Kom igen nu bc:are. Hjälp mig med en kul plan B om det skulle behövas!

/M


Singapore, Hong Kong eller Kuala Lumpur kanske? Skulle ranka dem i den ordningen.
 

adhoc76

Medlem
Singapore, Hong Kong eller Kuala Lumpur kanske? Skulle ranka dem i den ordningen.

Har varit i alla tre... Problemet med Singapore är att det är så dyrt.... Hong Kong till fyra gånger så det går bort denna gång... Nån som har nåt tips på Singapore när det gäller ett bra hotell som möte den budget jag har....

Eller.... Nån som vet nåt om Chiang mai?
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag är i Bangkok sedan i fredags och kan bara konstatera att mediebevakningen i vanlig ordning lyckas skrämma livet ur folk helt i onödan. Flera anhöriga har hört av sig för att höra hur det är (de börjar bli vana eftersom vi ofta hamnar i medierapporteringarnas centrum på våra resor). Visst ska man ta oroligheter på allvar, men som turist krävs det att man är duktigt korkad och verkligen uppsöker de platser där protesterna förekommer för att ens ha en teoretisk chans att råka hamna i bekymmer. Jag var även i kairo när det begav sig. Där var det betydligt värre men inte heller där var det särskilt svårt att undvika att hamna i folkmassorna. Sunt förnuft råder som alltid och räcker som "skydd" mot otrevligheter som det ser ut här just nu!

Det är flera veckor kvar till jul så det här lär blåsa över tills dess. Jag hade inte varit sömnlös inför en vanlig svennebanan semester i Thailand. Att de skulle rikta sina protester mot den livsviktiga turistnäringen håller jag för helt osannolikt.
 

Alx

Medlem
Haha Svennebanan semester får du nog förklara någon gång. Tack för update!

Så lite så! Haha en semester kan nog inte bli så mycket mer "svennebanan" än en resa till Thailand eller Kanarieholmarna! Det är den korta förklaringen. Som utlandssvensk är det nästan som att komma hem till Sverige. "Alla" talar svenska! ;)
 

Glenn E

Medlem
Bangkok uppdatering från en som bor där:
Things are getting pretty uncertain here regarding the protests, etc. You should be fine if you stay near the Emporium, though. Looks like most of the activity is further up Sukhumvit near Siam BTS.
 

marbe166

Medlem
Jag har just spenderat dagen i Bangkok, och det var blockerat vid bl.a. Siam BTS. Jag upplevde det som mycket fredligt och lugnt, så det enda var att trafiken hade svårare att ta sig fram smidigt. I tidningen i morse stod det att trafiken hade varit ungefär hälften av en vanlig måndag, många lämnade bilen hemma.
 
Toppen