Senaste nytt

Thailand med småbarn, strandpromenad, nära till sjukhus

Jag har rest i Asien två gånger med våra barn. Första gången 2,5 månader och då var vi bara på Koh Lanta, östkusten vid Koh Samui / Koh Tao samt Bangkok. Förstår inte jämförelsen med Phuket och Koh Samui gällande vädret. Jag hade för mig att där borta är det väldigt styrt av västkust / östkust. Så regnperioden för Phuket och Koh Samui är inte samtidigt.

Jag förstår till viss del att man vill vara nära ett sjukhus / vårdinrättning. Däremot har det aldrig hindrat oss från att bo på en ö. Blir det riktigt allvarligt finns det helikoptrar eller annat färdmedel. Då har i och för sig det yngsta barnet varit runt 1 år.

Andra gången var vi mestadels på Bali och i Singapore, men avslutade på Koh Samet i Thailand.

Koh Lanta är ju en riktig svensk ö. Även om det är en ö så kan det vara ett tips för er att åka dit. Hade ni bara varit två vuxna hade jag verkligen inte rekommenderat det. Däremot så har ni en 3,5-åring med er som vill bli aktiverad gissar jag, och är i den åldern då kompisar börjar bli mer viktigt. På Koh Lanta finns det många svenska barnfamiljer som bor en längre tid, så där lär 3,5-åringen hitta kompisar.

Koh Samet var mer thailändsk, och blir mer eller mindre invaderade varje helg av festande Bangkok-bor. Vilket jag tyckte var väldigt trevligt, något som bröt av lugnet. Under själva veckodagarna var det väldigt lugnt och skönt. Händer det något så är det 15 minuter med speed boat till fastlandet.

Koh Samui var väldigt trevligt, men betydligt mer girly bars osv än de två övriga öar jag nämnt. Fördelen är att det är mer "stadskänsla" än de övriga öarna. Här finns också riktiga sjukhus.
 
@Golfkillen: Tack för information. Allt svårt att veta när man inte har varit där. Vi har varit på Koh Lanta tidigare (utan barn), men dessvärre regnade hela den semestern bort. Detta var också i november. Därför vår skepsis mot den delen av Thailand under denna månad. Visst, vi kan ha haft otur, men det är bättre med så höga odds som möjligt för regn. :)
 
@Golfkillen: Tack för information. Allt svårt att veta när man inte har varit där. Vi har varit på Koh Lanta tidigare (utan barn), men dessvärre regnade hela den semestern bort. Detta var också i november. Därför vår skepsis mot den delen av Thailand under denna månad. Visst, vi kan ha haft otur, men det är bättre med så höga odds som möjligt för regn. :)
Såklart, det är svårt. Rent generellt är väl just oktober och en del av november svåra månader att åka på. Det bästa är väl i princip delar av Afrika om jag förstår det rätt.

Västkusten, dvs Pocket och Lanta är i slutet av monsunen medan östkusten är på väg att få den. Vi kommer hänga på Lanta andra halvan av november. Då har jag förstått att vädret brukar stabiliseras och det är precis i början av säsongen så färre folk och personal som är på tårna.
 

Buffy

Medlem
Kom hem igår från Thailand, första gången med barn (11 månaders). Har varit ett par gånger tidigare utan barn och stora skillnaden är ju allt pass och se till att liten är i skugga eller fullt solskydd på. Tycker att det fungerade väldigt bra. Vi var ett par dagar i Chalong (Phuket) på en gata där det ligger massor av träningsställen. Sedan var vi på Lanta i en vecka och hade valt ett barnvänligt resort som Fritidsresor har som blue village, det var lite onödigt då vår lilla inte bryr sig än. Dock hade de gjort om en pool villa till en Baby lounge (leksaker, skötbord, micro m.m) den var nästan tom jämt så vi utnyttjade den till fullo vid matdags, lekdags och sovdags.
Sista veckan var vi i Kata som i mitt tycke är ocharmigt och stökigt, (har varit där några ggr) tror att jag nog bodde där för sista gången, även om hotellet var toppen. (Centara).

Hade jag varit er hade jag nog tittat på Koh Lanta och någon av stränderna mitt på ön Khlong Khong eller Khlong Nin,
På Koh Lanta som är en lugn "Svensk Ö"
1. Det finns ett par kliniker
2. Här finns det du söker, bada, leka, äta på stranden
3. Finns här
4. ?
5. Borde vara så i November och regnperioden borde vara över. November - Mars är den svala perioden (vi hade 30-32 grader varje dag). Var där November 2014 och har för mig att det kom någon skur då och då, men att de säger att vädret blivit stabilare sista åren.
6. Det finns lite större livsmedelsbutiker i Saladan och mindre vid stränderna.

Edit: När jag var på västkusten 2004 i november regnade det en hel del så vi åkte till östkusten där det var strålande sol varje dag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Buffy

Medlem
Kom på att förra gången jag var där, slutet på okt 2014 kom det skurar och var lite molnigt inne i Chalong men nere på Nai Harn Beach (södra udden på Phuket) var det strålande. Detta hände flera dagar.
 

emailsson

Medlem
Jag arbetar med gradering av sjukhus förutsättningar till kvalificerad akutvård. Dessvärre har jag i dagsläget inget på Thailand. Däremot så kan jag bidra med den geografiska platsen till >900 sjukhus i Thailand. Bygger på data från OpenStreetMap. Låt det tugga på i 5-20 sekunder. Exportera och lägg in i favoritnavigator. overpass turbo
 
Toppen