Tro mig... Allt handlar om agenternas statistik.
Ju fler samtal desto fler kunder per timme och mer försäljning vare sig det har med vanliga butikers kundtjänst där kunderna betalar med pengar eller som med SAS och Tallinn, med bonuspoäng.
Många blir pressade att öka sin statistik, själv kanske jag drar ut på mina samtal lite väl länge emellanåt men hos oss har vi verktyg som kan hjälpa oss att hitta det som kunderna behöver.
Men mycket ligger i det som
@agehall säger, att många inte vill eller kan ta sig tid att hitta och leta, dels pga okunskap, dels pga att de inte orkar och är less och dels för att de känner press att ha så hög statistik som möjligt.
För min del som jobbar inom customer service anser personligen att det är skit.
Vi finns ju här för kundernas skull och jag prioriterar gärna de som behöver assistans lite extra.
Sedan finns det ju människor som ringer in och kan dra något gammalt över sig, de gnäller när de själva har gjort fel och beskyller oss och vägrar lyssna.
Men så är det väl inom alla branscher.
Men jag önskar att man kunde och hade tid att hjälpa fler och ge lite extra...