Senaste nytt

Thai ställde in och bokade om mig - Behöver förslag på ny rutt!

Brandten

Medlem
Efter en del tips och förslag på rutt till Dhaka i den här tråden så bokade jag till slut en nästan perfekt routing med tanke på tider både privat med logistik av barn/barnvakt/dagis, företagsmässigt med möten på plats samt upplevelse (test av ny businessclass, flygplats, flygbolag).

Nu har jag dock fått ett mail från SAS som säger:
Dear traveler,
Important message from SAS concerning your reservation.
Please contact your nearest SAS office as soon as possible since a change to our flight schedule has affected your reservation.

Ringde SAS för att se vad det var för strul och då meddelande man att Thai hade ställt in flyget BKK-DAC samt DAC-BKK men kunde inte se någon mer information.
Kollade på Thai´s hemsida och såg att jag blivit ombokad från TG339 (17/8) till TG321 (18/8) (BKK-DAC) samt TG340 (20/8) till TG322 (20/8) dock utan ombokning BKK-HKG.
Ringde Thai och frågade vem som står för hotell i BKK samt hur de kan lösa flyget mellan BKK-HKG men de hänvisade till SAS (läs Tallinn) vilket var väntat.


DITRESAN:
Ringde Tallinn som genast började titta på alterantiv. Hon återkopplade snabbt och glatt att hon hade hittat massor med olika alternativ med businesstillgänglighet både med Swiss, Lufthansa och Turkish. När jag förklarade mitt läge med Air India premiären från Arlanda så blev plötsligt alternativen 0 (noll) så där är jag kvar med det nya ombokade förslaget:
-
Stockholm (20:40) - Delhi (07:20+1) med AI168, B787 i business
Delhi (11:40) - Bangkok 17:35) med TG324, B777 i business.
Bangkok (10:35+1) - Dhaka (12:10) med TG321, B777 i ekonomi.


originalbokning
Stockholm (20:40) - Delhi (07:20+1) med AI168, B787 i business
Delhi (11:40) - Bangkok 17:35) med TG324, B777 i business.
Bangkok (23:15) - Dhaka (00:50) med TG339, B777 i ekonomi.


Skillnaden från originalbokningen är att jag får en natt i Bangkok istället för Dhaka, vilket i sin tur gör att jag kommer igång med arbetet 4h senare än beräknat och eftersom det redan är lite tight behöver jag alla timmar jag kan få på plats. Speciellt med tanke på att hemresan kan behövas tidigareläggas också (se nedan).


HEMRESAN:
Mitt största problem är hemresan där hon inte hittade tillgänglighet från BKK till HKG för att hinna med mitt flyg till ZRH. Frågade om alternativ BKK-Europa, Singapore-Europa eller Hong Kong-Europa men det enda hon hittade var med Turkish vilket är kanon, men lite tråkigt efter ett par gånger, samt med SAS från Hong Kong. SAS är ju också bra men been there done that och det skulle också betyda att jag är tvungen att lämna Dhaka tidigare än planerat för att hinna connection från Bangkok eller Singapore och då kortas tiden på plats i Dhaka ner till oacceptabel nivå.
-
Bokning just nu:
Dhaka - Bangkok med TG322, B777 i ekonomi.
Bangkok - Hong Kong inget bokat just nu!
Hong Kong - Zurich med LX139, B777 i business.
Zurich - Stockholm med LX1248, A321 i business.

Behöver hjälp av er att hitta bokningsbar award för eurobonuspoäng från DAC-ARN med (helst) följande önskemål:
- Sen avgång från Dhaka 19/8 eller tidig 20/8.
- Hemma i Stockholm senast måndag 21/8 morgon.
- Helst inte Air India, Turkish eller SAS.
 

Brandten

Medlem
Originalbokning
upload_2017-7-31_12-9-5.png




Ombokning
upload_2017-7-31_12-8-54.png
 

palmen

Moderator
Det verkar finnas väldigt få möjligheter med avresa från Dhaka, Thai har ju som sagt 13:35 flighten som enda möjliga avgång och man kan då åka såhär med avgång den 19e, det blir ju dock lång tid i Bangkok. Antar att det är något liknande som ni hittat
upload_2017-7-31_12-18-25.png

upload_2017-7-31_12-18-50.png
 

Brandten

Medlem
Det verkar finnas väldigt få möjligheter med avresa från Dhaka, Thai har ju som sagt 13:35 flighten som enda möjliga avgång och man kan då åka såhär med avgång den 19e, det blir ju dock lång tid i Bangkok. Antar att det är något liknande som ni hittat
Visa bifogad bild 66079
Visa bifogad bild 66080
Precis. Blir tråkigt med två långa stopp i Bangkok och ville helst ta mig vidare till någonstans innan hemresa men det var klent med avgångar. Hade det inte varit för Air India premiären hade jag köpt resan ner för det här blir dålig value/experience med bara 5 flyg.
 

Brandten

Medlem
När jag tittar på vad du har i ombokningen så borde du väl kunna ta följande plan mellan Bangkok och Hong Kong för att hinna övriga flighter?
1,5h byte i Bangkok och 1h20min i Hong Kong är mig veterligen inom MCT.
Visa bifogad bild 66081
Hon försökte knappa in den men 6:30 pep till och gick inte. Kan ju iof göra en HUACA och testa igen.

Hon hade även något förslag med SAS morgonflyg hem från Hong Kong men då tillkommer (väl?) kostnaden för visum för att ta sig in i landet för en hotellnatt. Sover hellre på flyget (som redan är betalt) än att betala extra för massa hotellnätter.
 

palmen

Moderator
Hon försökte knappa in den men 6:30 pep till och gick inte. Kan ju iof göra en HUACA och testa igen.

Hon hade även något förslag med SAS morgonflyg hem från Hong Kong men då tillkommer (väl?) kostnaden för visum för att ta sig in i landet för en hotellnatt. Sover hellre på flyget (som redan är betalt) än att betala extra för massa hotellnätter.
Tittar man MCT på Bangkok så är det följande så det bör vara inom rätt tid.
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE 1.15 1.15 1.15 1.15
OFFLINE 1.15 1.15 1.15 1.15

Ser inget i undantagen heller som ska påverka dig (är dock långt ifrån expert på att tyda det)
 
Hon försökte knappa in den men 6:30 pep till och gick inte. Kan ju iof göra en HUACA och testa igen.

Hon hade även något förslag med SAS morgonflyg hem från Hong Kong men då tillkommer (väl?) kostnaden för visum för att ta sig in i landet för en hotellnatt. Sover hellre på flyget (som redan är betalt) än att betala extra för massa hotellnätter.

Med Svenskt pass så behöver du inte visum till Hongkong, eller är det något jag har missförstått?
 

Brandten

Medlem
Med Svenskt pass så behöver du inte visum till Hongkong, eller är det något jag har missförstått?

Det kan hända du har rätt, jag har väldigt dålig koll på allt sånt där (även till Delhi dit jag ska först).
Oavsett så avser ju det förslaget hemresa med SAS morgonflyg vilket är ett bra alternativ men inte tillräckligt spännande. :)
 

palmen

Moderator
Det kan hända du har rätt, jag har väldigt dålig koll på allt sånt där (även till Delhi dit jag ska först).
Oavsett så avser ju det förslaget hemresa med SAS morgonflyg vilket är ett bra alternativ men inte tillräckligt spännande. :)
I Hong Kong behöver man inget visum som svensk, du får visa on arrival som gäller 90 dagar.

EDIT: Ska stå visum, inte pass
 
Toppen