Senaste nytt

Thai Airways Upgrade med EuroBonus poäng?

fredrik996

Medlem
Hejsan, jag har hittat detta eminenta flygforum för ett tag sedan och läser och skaffar mig erfarenheter konstant.
Nu är det som så att jag har bokat en Economy Class resa med Thai ToR till Bangkok, flyger ut 17 Januari 2014.
Jag har rätt bra med poäng på mitt Eurobonuskonto.

Funderar mest på om det är värt att uppgradera från Economy till Business med eurobonus poäng med thai 777.
Eurobonus verkar ju vilja 50.000 poäng......
Men jag funderar på om ni vet av nå andra vägar att uppgradera än med Eurobonus poäng.
jag är inte med i nå annat frequent flyer program.
Reser själv ner till Thailand, och har sällskap på hemresan.

Hur upplever ni att det funkade med Eurobonus star alliance upgrade?
Brukar det vara gott om plats i business?

Tackar vänligast för alla svar.
 
Hej... för upgrade med EB points på Thai måste du ha full flex biljett i Economy, alltså Y eller B booking class, men det har du kanske? I så fall kan du uppgradera via dina Eurobonus sidor på SAS hemsidan. Men min erfarenhet är att det inte ofta finns platser. Hade tur en gång med SWISS, men annars tycker jag det har varit svårt att hitta platser med Star Alliance Award Upgrade. Ett tips är att kolla flera gånger ibland fri ger de upgrade platser dagarna innan. Du kan också kolla via Flight Availability | Upgrades | Frequent Flyer Information om det finns award platser innan du bokar.

Andra möjligheter att upgradera är att fråga om du kan göra en cash upgrade på dagen vid in-checking. Ibland om Economy är fullt så säljer de cash upgrades för en förnuftig peng, men det är sällan billigt men betydligt billigare än att köpa Business full fare så klart.

Hoppas det gav lite svar!
Lycka till. :)
 

fcx

Medlem
På Thai är uppgraderingsbara ekonomibiljetter dyrare än de billigaste businessbiljetterna.

Cash upgrade är ett bättre spår. I vilken riktning det är billigast att uppgradera har jag dock svårt att bedöma.
 

agehall

Medlem
Det bör stå i din bokningsbekräftelse, men om din biljett kostar mindre än 15000 så har du nog inte rätt bokningsklass. Det är i princip omöjligt att göra *A upgrades som vanlig resenär då ingen normal semesterfirare skulle få för sig att köpa de biljetter som krävs.
 

JonW

Medlem
Det bör stå i din bokningsbekräftelse, men om din biljett kostar mindre än 15000 så har du nog inte rätt bokningsklass. Det är i princip omöjligt att göra *A upgrades som vanlig resenär då ingen normal semesterfirare skulle få för sig att köpa de biljetter som krävs.
Men detta p g a Eurobonus då och inte ROP?
För något år sen räckte det iaf med Q för att uppgradera med ROP, och de kostade ingen förmögenhet.

Det gjorde däremot cash upgraden, som ju någon annan rekommenderade.
Economy till Business blev runt dubbla pengen mot resten av världen, tack vare att man var tvungen att gå två steg via Premium Economy.
Av vad som framkommit är det ju dessutom bara maten som skiljer de Business från PE numera, så kanske TS skulle fundera på PE istället...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ja, med de "egna" programmen har man alltid större möjligheter att uppgradera. Men så fort det är ett annat program så blir det en *A upgrade som kräver riktigt dyra ekonomibiljetter för att funka.
 
Toppen