Thai Airways Premium Economy Stockholm - Bangkok

Diskussion i 'Reserapporter' startad av NiNE, 27 November 2012.

  1. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter att ha dragit nytta av detta forum på så oerhört många vis känner jag att det är dags att försöka ge något tillbaka. Här kommer därför min första reserapport, skriven från Royal Silk Lounge i BKK i väntan på transfer.

    Flygbolag: TG
    Flight: TG961
    Flygplanstyp: Boeing 747-400
    Kabinklass: U (Premium Economy)
    Plats: 19J (Upper deck)

    Rutten ARN-BKK är väl välkänd för många. Den här tiden på året, när Sverige inte är alltför roligt eller ljust, är flygplanen proppfulla av turister som ska till Thailand. Thai Airs flygningar är populära, och deras Premium Economy håller hög klass trots det relativt låga priset. Premium Economy-sektionen var fullbokad, så även de andra klasserna enligt incheckningen.

    Inredningen ombord på denna 747:a var av den nyrenoverade sorten. Vi satt i varsin plastkupa i en stol som kunde regleras på ett bra sätt med hjälp av knapparna på armstödet. Ingen full-flat bed, men stolen gick åtminstone att få hyfsat nedåtlutad. Jag valde att sitta på övre däck eftersom det känns tystare och mer avskilt.
    IMG_3342.jpg IMG_3343.jpg

    IMG_3327.jpg IMG_3344.jpg

    Förutom själva stolen var en annan klar förbättring jämfört med gamla Premium Economy att det nu fanns en väl fungerande IFE. Att försöka se en film i gamla Premium Economy var en utmaning, med dåliga skärmar och ingen on-demand. I denna uppdaterade kabin var skärmarna lagom stora och underhållningssystemet var relativt lätt att navigera. Ett stort filmutbud erbjöds, och lurarna som TG erbjuder håller hög kvalitet. Fjärren var av standardtyp och på baksidan finns telefon med kreditkortsläsare.
    IMG_3324.jpg IMG_3325.jpg

    IMG_3326.jpg IMG_3328.jpg

    Före takeoff erbjöds juice eller vatten - ingen champagne. När planet har lyft så är den trevliga personalen snabba med att rulla ut vagnen igen för att erbjuda en fördrink inför middagen. Då går det bra att dricka champagne. Bubblet ombord var Laurent-Perrier Brut Champagne. Utöver detta fanns ett bra urval av viner, öl och sprit. Tillsammans med fördrinken delades snacks ut, vilka bestod av en liten påse med salta minikex. Ganska menlöst och tråkigt, men bättre än inget.

    TG brukar erbjuda bra mat och lagom mycket att välja mellan. Dagens meny såg ut på följande vis:

    First Serving

    Hot Savoury
    Chicken Satay

    First Course
    Pickled Herring, Salmon Roe

    Salad
    Mixed Green Salad with Italian Tiziano Dressing

    Main Course
    Fried Prawn with Black Bean Sause
    Egg Fried Rice

    or

    Grilled Port Loin with Pomegranate Red Wine Sauce
    Mashed Potatoes with Parsley, Vegetables

    or

    Grilled Chicken Breast
    Steamed Rice with Coconut Milk, Stie-fried Turnip with Egg

    or

    Hoki Fish with Herbs and Saffron Sauce
    Boiled Potato, Broccoli

    Assorted Bred/Butter
    Assorted Cheeses

    Dessert
    Verres Sucres, Petits Fours
    Tea, Coffee, Espresso, Cappuccino

    Till förrätt bjöds de klassiska Chicken Satay-spetten med pickles. Inga överraskningar där direkt. Själva förrätten däremot var mycket överraskande, nämligen inlagd sill. Ingen liten blyg sillrätt med en massa såser, utan ren sill utan krusiduller. En minimal klick laxrom låg på sidan om, men den smakade dessvärre inte mycket tillsammans med den kraftiga sillsmaken. Salladen som serverades var aningen sträv även den, och hela rätten kändes märklig att äta ombord ett flygplan.
    IMG_3329.jpg IMG_3331.jpg

    Mitt val av varmrätt blev kyckling, vilket visade sig vara en mycket tråkig bit kycklingfilé med smaklöst ris.
    IMG_3332.jpg

    Efter varmrätten bjöds det på ost och frukt i vanlig ordning. Inget speciellt, men ändå trevligt och gott. Portvin och avec erbjöds också.
    IMG_3333.jpg

    Sist ut var petits fours. De såg ut att vara höjdpunkten av denna måltid, så jag bad om två stycken.
    IMG_3334.jpg

    Toaletterna ombord är fräscha och ses ofta till av kabinpersonalen under flygningen. De obligatoriska orkidéerna var på plats, så även parfymen och krämerna. Det finns "riktiga" handdukar, till skillnad från SAS som numera använder papper även i business class.
    IMG_3322.jpg IMG_3336.jpg

    IMG_3337.jpg IMG_3338.jpg

    Tidsskillnaden till Bangkok är sju timmar framåt, och eftersom planet avgår från Stockholm på eftermiddagen så är det bra tid att försöka sova precis efter första serveringen. Med lutande stol, en filt och en kudde går det hyfsat lätt att sova, och med 2-2-konfiguration känns det som att man har lagom med plats för sig själv.

    Med runt två timmar kvar till landning var det dags för frukost. Ankomst sker runt kl sex på morgonen, så en frukost runt fyrasnåret lokal tid är ju lite kämpigt. Till frukost erbjöds två olika alternativ:

    Fruit Salad
    Yoghurt

    Main Course
    Zucchini Flan with Saffron
    Fried Potato cubes
    Smoked Ham, Ratatouille

    or

    Omelette
    Grillen Chicken Sausage, Roesti Potato
    Creamy Mushroom, Tomato

    Bread Rolls, Croissants, Butter, Jam
    Tea, Coffee, Chocolate Malt

    Jag valde Zucchinialternativet, vilket var klart godkänt.
    IMG_3339.jpg IMG_3341.jpg

    Totalt sett var detta en mycket trevlig flygning. Den nyrenoverade Premium Economy-kabinen är klart bättre än den gamla, med bättre stolar och bättre IFE. Detta känns som ett oerhört prisvärt alternativ mellan Stockholm och Bangkok.
     
    Last edited: 27 November 2012
    Elberto, MickeGBG, GOTATH och 12 andra gillar detta.
  2. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bra rapport!

    Det här skulle enligt mig helt klart klassas som Business Class.
    Har sett betydligt sämre och dyrare "Business Class". :)
     
    Last edited: 27 November 2012
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm bara lite nyfiken men kan man verkligen kalla detta Premium Economy, då det bevisligen är en renodlad C produkt i både de mjuka och hårda aspekten?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar om det inte också har lite med att en del företag har reserestriktioner mot business class?
     
  5. Får man loungetillgång på en biljett av det här slaget? (Utan status i *alliance)
     
  6. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Jag har åkt TG C-klass long-haul både FRA-BKK och OSL-BKK. Jag märker ärligt talat ingen skillnad mellan dessa och din beskrivning, det är ju likadan kabin, maten verkar vara samma upplägg.... Det får nog bli C-klass ARN-BKK framöver, undrar vad som blir bättre förutom F-kabinen?

    Mvh
    /NotRyan
     
    1 person likes this.
  7. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    TG Premium Economy är väl en unik produkt för ARN/CPH?
    Den verkar extremt prisvärd...
     
  8. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Jo, Premium Economy i just den tappningen (C-kabinen) är unik för ARN/CPH, sedan har man haft "riktig" PE i sina A345 till LAX (tidigare även NYC).

    Mvh
    /NotRyan
     
  9. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Premium Economy i A345:

    IMG_0946.jpg IMG_0947.jpg

    Det är väl inte de bästa bilderna jag tagit i mitt liv, men...
     
  10. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    OSL också
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×