Senaste nytt

Thai Airways - equipment change...

Jag har råkat ut för en Thai equipment change med nedgradering som följd (förstaklass till businessclass) på min Star Alliance award bokning. Jag har 7 segment i min itinerary, som startar och slutar i Köpenhamn, men det berörda segment är helt intra-Asien. Vad har jag för rättigheter? Kan man räkna med någon tröstkompensation (t ex få tillgång till förstaklassloungen) om man dyker upp vid First Class checkin i Bangkok med sin ursprungliga itinerary?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag har råkat ut för en Thai equipment change med nedgradering som följd (förstaklass till businessclass) på min Star Alliance award bokning. Jag har 7 segment i min itinerary, som startar och slutar i Köpenhamn, men det berörda segment är helt intra-Asien. Vad har jag för rättigheter? Kan man räkna med någon tröstkompensation (t ex få tillgång till förstaklassloungen) om man dyker upp vid First Class checkin i Bangkok med sin ursprungliga itinerary?
Inga rättigheter alls, skulle inte lita på att få något speciellt i Bangkok. Vet inte vad de ser vid checkin men troligtvis är det begränsat vad de kan se vad det gäller ändringar som skett. Antar att det är BKK-ICN som är problemet, testa boka om BKK-TYO-ICN du har ju ändå ett leg över
 

NotRyan

Medlem
Inga rättigheter alls, skulle inte lita på att få något speciellt i Bangkok. Vet inte vad de ser vid checkin men troligtvis är det begränsat vad de kan se vad det gäller ändringar som skett. Antar att det är BKK-ICN som är problemet, testa boka om BKK-TYO-ICN du har ju ändå ett leg över
Förutsatt att destinationen är Seoul förstås :) Är den Bangkok eller någon annan ort i Sydostasien så blir det 2 byten i tredjezonen vilket inte är tillåtet.

Vad gäller ersättning så råkade jag ut för nedgradering F till C på Hong Kong - Bangkok, och fick nada ingenting trots att jag verkligen stod på mig, det enda dom sa var att dom skulle meddela US Airways och att jag skulle kontakta dom, Då jag ju hade flera F på den resan så visste jag ju att jag inte hade något att hämta och fick "genomlida en hemsk resa till Bangkok i Business :D "
 
Last edited:
Tack för tipset. Man hade ju kunnat hoppas att de är lite medgörliga med 2 byten i tredjezon efter att man har fått en nedgradering eller att tillräckligt många HUACA (hang up and call again) skulle funka. Det finns tillgänglighet på Bangkok-Tokyo Narita i förstaklass, men då landar jag 06:20 och flyget från Seoul Incheon (Asianas förstaklassuite till Frankfurt) avgår 12:30 och däremellan finns ingen avgång som funkar. Det finns en avgång mellan Tokyo Haneda och Seoul Gimpo som landar 11:20, men då hade jag nog behövt helikoptertransport till Incheon för att hinna med flyget 12:30. Det är samma med Osaka, jag hittar tillgänglighet mellan Bangkok och Osaka, men ingen avgång mellan Osaka och Seoul funkar.
 

palmen

Moderator
Förutsatt att destinationen är Seoul förstås :) Är den Bangkok eller någon annan ort i Sydostasien så blir det 2 byten i tredjezonen vilket inte är tillåtet.
Det var inga problem för mig att boka detta när thai tog bort First på BKK-ICN. Jag fick boka med 2 byten i 3e zon på väg till Frankfurt från Bali (Tokyo och Seoul).
 
Nu har det dykt upp lediga platser via Tokyo Narita, men jag får bara en timme i Seoul Incheon i så fall. Men visst är det ok med avseende på minimum connection time ifall jag lyckas få upp min itinerary i ITA Matrix och den är bokningsbar hos Priceline?

Och förresten @palmen, behövde du betala 150 SEK i ändringsavgift till Tallinn när du bokade om pga equipment change?
 

jumbooze

Medlem
Nu har det dykt upp lediga platser via Tokyo Narita, men jag får bara en timme i Seoul Incheon i så fall. Men visst är det ok med avseende på minimum connection time ifall jag lyckas få upp min itinerary i ITA Matrix och den är bokningsbar hos Priceline?

Och förresten @palmen, behövde du betala 150 SEK i ändringsavgift till Tallinn när du bokade om pga equipment change?
Du ska inte betala för det om du blir nedgraderad.
Skaffa expertflyer då kan du se vad min connectin time är.
 

palmen

Moderator
Nu har det dykt upp lediga platser via Tokyo Narita, men jag får bara en timme i Seoul Incheon i så fall. Men visst är det ok med avseende på minimum connection time ifall jag lyckas få upp min itinerary i ITA Matrix och den är bokningsbar hos Priceline?

Och förresten @palmen, behövde du betala 150 SEK i ändringsavgift till Tallinn när du bokade om pga equipment change?
Jag behövde inte betala efter att ha påpekat att ändringen gjordes pga nedgradering. Skillnaden i skatter måste man dock betala
 
Toppen