Senaste nytt

Thai Airways "byter" terminal på Arlanda flygplats

Jag tror inte det finns tillräckligt med gater på F helt enkelt.
SAS har många Schengen avgångar från B-piren men också en hel del schengen avgånger+samtliga non-schengen avgångar från F-piren, charterbolagen Novair, TUIFly & Thomas Cook står oftast på F-piren. Qatar & Emirates använder också F-piren.
På Sommaren använder Delta Airlines också F.

A-Piren har ju nästan blivit en Norwegian terminal.
 

NotRyan

Medlem
SAS har enstaka flighter till/från B-piren, både Schengen och non-Schengen. Jag tycker dock SAS borde försöka få allt koncentrerat till A (Schengen) och F (non-Schengen)

Mvh
NotRyan
 

JonW

Medlem
Not Ryan har rätt..det hände men var aldrig vanligt att TG med 747-400 ankom till Pir F & sedan bogserades till gate 17/18 innan avgång.
Du måste ha lyckats pricka in de flesta av de ovanliga tillfällerna...för det har aldrig varit vanligt förekommande sedan Pir F öppnades 2003.
OK, då får jag väl köpa att jag måste ha varit makalöst pricksäker...
En förklaring kanske kan vara säsongsvariationer, jag anlände i stort sett bara i jan/feb med TG, och det kanske var vanligare då?

Jag minns iaf mycket väl vilka kontraster det var med den ödsliga F, med sina nya annorlunda trägolv, vid ankomst, mot den röriga B vid avgång.
 
Vad är orsaken att de vägrar ha Norwegian på F?

Det händer att Norwegian står på F med både 787 & 737..fast det är inte ofta.
Norwegian vill helst stå på B-piren.

Enligt min vän på Swedavia vill Thai helst stå kvar på gate 17/18 men "tvingas" flytta till F-piren av Swedavia.
Anledningen ska vara att Kjos Norwegian behöver mer gate kapacitet på B-piren. Norwegian är Swedavias näst största kund efter SAS.
 

NotRyan

Medlem
OK, då får jag väl köpa att jag måste ha varit makalöst pricksäker...
En förklaring kanske kan vara säsongsvariationer, jag anlände i stort sett bara i jan/feb med TG, och det kanske var vanligare då?

Jag minns iaf mycket väl vilka kontraster det var med den ödsliga F, med sina nya annorlunda trägolv, vid ankomst, mot den röriga B vid avgång.

Det har ju varit en hel del ombyggnationer, som kan ha medfört reduktioner i antalet gater, därav kan vissa flighter ha ankommit och/eller avgått från andra pirar än normalt. Vad gäller att TG hamnar på F så är jag kluven. Det blir mer folk i F vilket är bra, men det är en bit att gå från F69 till lounger, bagageband m.m.

SAS borde fixa en ordentlig lounge i F istället för de nuvarande överbefolkade...

Mvh
/NotRyan
 

Smuffe

Medlem
Efter att ha läst hela tråden så får jag känslan av att om Norwegian nu vill få mer tillträde till B-piren och de är Swedavias näst största kund så skulle det vara bra om de får B-piren tillsammans med andra lågprisbolag/charter samt vissa icke alliance bolag. Star Alliance bolag och SAS Schengen/non Schengen delar på A-piren och F-piren. Detta för att få ett smidigare flöde och samla alla *A bolag.
Jag har läst någonstans (förmodligen här) att Swedavia har planerat detta tillsammans med SAS sedan en tid tillbaka. Därför blir jag inte förvånad över att Thai blir flyttade till F69 och bl.a. Turkish, Lufthansa, Swiss etc. kommer följa efter inom kort.
 
Idag är det premiär för Thai med 777-300ER på gate F 69 på Arlanda :)
Det blir säkert någon som får göra en rejäl språngmatch från SAS lounge i eftermiddag bort till F 69 :D ;)
 

palmen

Moderator
Swedavia vägrar ha Norwegian på F, och med deras nya Longhaul rutter samt London/Dubai flighterna så är dom ständigt på 18/19/20 tillsammans med QR,TK och SU. Just därför har dom flyttat TG till F.

I fredags stod Thai på en av de gamla vanliga gaterna och inte vid F-terminalen.
 
Toppen