Senaste nytt

Test: MTR Express - nya tågoperatören mellan Stockholm och Göteborg

henrik l

Medlem
Har sett testtågen från Gbg i Skövde de senaste dagarna, det var snabba stopp, men nu i morse var det inte spöktåg a´la Borlänge-Säter utan jag såg männiksor ombord:D
 

heligholm

Ny medlem
Det är fullkomligt obegriplig hur MTR investerar massivt i nya tåg som går långsammare än SJ:s snart trettio år gamla snabbtåg och därtill inte erbjuder 1-klass. En fullständigt ointressant produkt både för privat- och tjänstresor, om man inte vill trängas om marknadens lägsta priser i lågpristräsket. - MTR Express torde vara det enda tågföretag i Europa som inte erbjuder 1-klass, dvs. konfigurationen 1+2 för en 3-timmarsresa mellan de två största städerna i ett land. Om man kommer ned på kontinenten så finns nästa alltid 1-klass också i lokal- och regionaltåg. Så typiskt svenskt att inte ha erbjuda 1-klass. Hade hoppats mer på MTR som ett globalt företag. Fräckt och vilseledande att i reklamen skriva att man erbjuder 1-klassstolpar i hela tåget. Det gör man inte. Det är 2-klassstolpar i hela tåget (2+2).
 

mha321

Medlem
Det låter väl snarare som de läst marknaden rätt? I Skandinavien fungerar det inte att konkurrera med premium. Det är bara pris som gäller. Bara att se på hur det funkar på flyget.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Jacob

Medlem
Jag känner så väldigt väl igen det resonemang som verkar ligga bakom konceptet, det är som hämtat från flygvärlden.

En enda tågtyp och vagnar som går att variera mellan de två klasserna är precis som i flygindustrin och de bolag som flyger med en flygplanstyp vs de som flyger med 5-6 olika typer och som istället för en fast business class på x antal rader kan flytta drapperiet mellan business och economy. Flexibilitet och kostnadsfördelar.

Utan att ha sett Plus-klassen in action så får jag en känsla att vi pratar SAS Go/SAS Plus i tågvärlden, som väl inte var helt populärt i början det heller men som senare helt tog död på business class.

Det intressanta blir att se hur MTR Express drar nytta av de fördelar de har, var prisnivåerna kommer hamna och om man lyckas attrahera affärsresenärerna.
 

nilsson

Medlem
Utan att ha sett Plus-klassen in action så får jag en känsla att vi pratar SAS Go/SAS Plus i tågvärlden, som väl inte var helt populärt i början det heller men som senare helt tog död på business class.

Det i sig är ju en anledning att hålla tummarna för att MTR misslyckas. Å andra sidan kanske det skickar mer pengar till blå tåget, och i så fall är det ju bara att heja på MTR.
 

zerokei

Ny medlem
I tågvärlden får nog resor på 3 timmar plus ses som långdistans. Jämförelsen med flygvärlden blir i så fall att titta på hur det ser ut på interkontinentala rutter. Hur många erbjuder "skjutbart draperi" då? Norwegian?

Som nämnts, nere på kontintenen är det vanligt med 2 klasser på även lokal- och regionaltåg. Tittar man på långdistans är tre länder särskilt intressanta:
  • Italien (Trenitalia Frecciarossa Milano - Rom) har 4 klasser; Executive, Business, Premium och Standard.
  • I Spanien gäller 3 klasser på snabbtågen (AVE) och varm mat med vin serveras vid sätet i de högre klasserna. Även tillgång till lounge erbjuds.
  • Tyskland har två klasser men både snabbtåg (ICE) och Intercity-tåg brukar ha separata restaurant- och cafévagnar. Tysk fatöl är självklart och maten tillagas på beställning.
I jämförelse känns det därför som att MTR erbjuder ett "regionaltåg" med 2-klasskomfort på en långdistansrutt. Denna approach kanske är helt rätt för priskänsliga skandinaver dock. Är dock tveksam till vad som kan locka affärsresenärer (som reser första klass) från SJ annat än ev. missnöjda kunder?
 

heligholm

Ny medlem
I Storbritannien har man långt framskridna planer på att introducera en klass mellan First och Standard (2-klass). Vid "klassreformen" 1956 då 3-klass slopades i Västeuropa kom järnvägsförvaltningarna där överens om att standarden på 1-klass skall vara 3 säten och standarden på 2-klass skall vara 4 säten i bredd, förutom på lokaltåg. Det har i allt väsentligt upprätthållits därefter. Det är direkt vilseledande marknadsföring när MTR i sina annonser säger att man har 1-klassäten i MTR Express. Skäl för KO/Konsumentverket att ingripa och för SJ, som har riktig 1-klass mellan Stockholm och Göteborg, att anmäla?
 

Agö

Medlem
I Storbritannien har man långt framskridna planer på att introducera en klass mellan First och Standard (2-klass). Vid "klassreformen" 1956 då 3-klass slopades i Västeuropa kom järnvägsförvaltningarna där överens om att standarden på 1-klass skall vara 3 säten och standarden på 2-klass skall vara 4 säten i bredd, förutom på lokaltåg. Det har i allt väsentligt upprätthållits därefter. Det är direkt vilseledande marknadsföring när MTR i sina annonser säger att man har 1-klassäten i MTR Express. Skäl för KO/Konsumentverket att ingripa och för SJ, som har riktig 1-klass mellan Stockholm och Göteborg, att anmäla?
Låter som strukturerad kommunism att myndigheter ska bestämma vad bolag ska få kalla sina produkter.
 
Toppen