Senaste nytt

Test av Qatar Airways A319 business jet

khybner

Medlem
Tänkte skriva en liten recension av Qatars all business jet men eftersom A319 inte finns i databasen för recensioner så lägger jag den här istället.

Jag har flygit mycket longhaul under många år men aldrig testat en business jet-maskin så nu när jag skulle ner till Dubai från London så tänkte jag passa på. Qatar kör en A319 mellan DOH och LHR. DOH-LHR är en dagflygning medan returen är ett nattflyg. Avgången från LHR går 2155 med ankomst 0705 i DOH.

Jag kom i god tid till Heathrow för att kunna njuta av loungen. Incheckningen gick smidigt, fast track i security gick på 3-4 minuter. Inom 10 minuter från ankomst till T4 var jag airside.

QR16 Fast Track.JPG


T4 var ju en gång British Airways flaggskeppsterminal med majoriteten av LH-flyg. Idag ser terminalen lite trött ut om man jämför med T5 eller T2 så jag gick direkt till loungen som ligger bredvid gate 5


Loungen är ju recenserad sedan tidigare så jag nöjer mig med att säga att jag håller med recensenten; Qatars lounge är vad BA’s FC och CCR borde vara. Vin och dryckesutbudet är likvärdigt med CCR. Däremot är Qatars mat ett par klasser bättre.

QR16 Lounge entrance.JPG
QR16 Lounge entrance2.JPG


QR16 Lounge vinlista.JPG


Tog ett glas Champagne (Bollinger Special Cuvee) innan förrätten där jag valde lite sallad med hummus och räkor samt ytterligare ett glas Champagne men den här gången M&C Rosé 2002 samtidigt som jag såg semifinalen i SHL (tyvärr för min del spöade Växjö Frölunda :().

QR16 Forratt lounge.JPG
AR16 hockey.JPG


Till huvudrätt en Angus filet med champinjoner och pepparsås och ett glas Ch Batailley 2006.

Malaysia Airlines A380

QR16 MH A380.JPG


Boardingen blev försenad pga sent inkommande flyg (över 150 km/h motvind) så istället för 2125 startade boardingen 2230. Vi var bara 19 passagerare på flyget så boardingen gick smidigt trots avsaknad av priority boarding :).

QR16 boarding.JPG
QR16 boarding2.JPG


Planet består av 10 rader i 2-2 konfiguration med rad 1-4 i en främre del och rad 5-10 efter en mellanväg. I främre delen av kabinen finns en toalett och i bakre delen två som båda är större än den främre.

QR16 cabin.JPG
QR16 cabin2.JPG
QR16 cabin3.JPG
QR16 cabin4.JPG
Qr16 cabin5.JPG


Stolarna är liknande de som finns i Qatars 787. Efter att ha flygit ett flertal gången med Qatars A320, A340, 787 så rankar jag denna stol som betydligt bättre än A320/A340 men snäppet under 787. Skillnaden är att i 787 finns det lite mer förvaringsutrymmen samt i sängläge så känns A319 lite mer kompakt. Men i det stora hela är det små skillnader och jag (188 cm lång) kom att sova mycket bra skulle det visa sig.

Jag har valt att inte recensera IFE-systemet eftersom det är samma som Qatars övriga longhaulflyg och alltså inte unikt för denna A319.

Ett glas Champagne serverades innan takeoff (Billecart Salmon).
30 minuter efter takeoff kom drinkar och det blev ett ytterligare glas Champagne med nötter.

IMG_5903.JPG


Efter ytterligare 15 minuter kom förrätten. Jag valde gravad lax med rödbetor.

IMG_5904.JPG

IMG_5905.JPG


Eftersom jag hade ätit i loungen hopade jag över huvudrätten och gick direkt på ostbrickan med ett glas Croix de Beaucaillou 2007.

Till efterrätten (där jag tog en sticky toffe pudding) kom också en trevlig ask med Valrhona choklad. Innan det var dags att sova fick jag också ner en dubbel espresso och cognac. I allt en mycket bra meny med gott hantverk. Faktiskt bättre mat än vad Qatar serverar på ARN-DOH-ARN.

IMG_5909.JPG
IMG_5912.JPG
IMG_5913.JPG


Efter 1:30 in i flygningen och med bara 4:30 kvar så var det dags att sova en stund

IMG_5915.JPG


Jag sov väldigt bra i sängen. Den är som sagt något smalare än vad Qatar har i sin 787 men det var inga problem att sova bra. Som jämförelse tycker jag att den slår BA's CW med hästlängder.

Motvinden på utresan blev till medvind ner mot Doha och trots att pushback var en dryg timme efter tidtabellstid så landade vi bara 6 minuter sent i Doha.

IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
IMG_5922.JPG


En Dreamliner som taxar för takeoff.

IMG_5925.JPG


Vår A319

IMG_5935.JPG


Med bara 55 minuter till anslutningsflyget till Dubai så stod en Qatarmedarbetare med skylt vid gaten och tog mig smidigt genom security och till anslutningsgaten (dock utan buggy).

IMG_5936.JPG


Sammanfattningsvis så var det en mycket behaglig flygning med bra mat och service. Stolen är som sagt snäppet under 787’an. Speciellt om man reser ensam och får en passagerare bredvid sig så sitter man lite tight. Om man reser två fungerar det naturligtvis mycket bra. Maten däremot är snäppet bättre än vad Qatar serverar på sin 787 från/till ARN.

Skulle jag ta samma flyg igen?


Ja, om jag vill åka från London. Men om jag skulle utgå från ARN skulle jag inte köpa en extra resa ARN-LHR bara för att åka med detta flyg. Denna flight var betald med Avios och där kostar ju ARN-DOH 25000 Avios medan LHR-DOH kostar 40000.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Tack för ett trevligt inlägg. Har kastat en del långa blickar på den där kärran. Har förvisso inte flugit QR ännu men skulle gärna prova dem och då inte minst denna flygning (eller åtminstone via London för att få pröva på loungen).

Några biljett-typer från Stockholm tillåter routing via LHR men (de ständigt återkommande) kampanjpriserna gör det oftast inte.
 

Teddulin

Medlem
Kul läsning! Får mig att tänka på min resa med BA001 då vi också var 19 pers.. MER små fräscha all business flights åt folket! NU!! :)
 

dino_81

Medlem
Tack för en spännande reserapport med en ovanlig konfiguration på flygplanstypen som är få förunnat att åka med!
 
Toppen