Test av Qatar Airways A319 business jet

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av khybner, 3 April 2015.

  1. khybner

    khybner Medlem

    Ort:
    AGP
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte skriva en liten recension av Qatars all business jet men eftersom A319 inte finns i databasen för recensioner så lägger jag den här istället.

    Jag har flygit mycket longhaul under många år men aldrig testat en business jet-maskin så nu när jag skulle ner till Dubai från London så tänkte jag passa på. Qatar kör en A319 mellan DOH och LHR. DOH-LHR är en dagflygning medan returen är ett nattflyg. Avgången från LHR går 2155 med ankomst 0705 i DOH.

    Jag kom i god tid till Heathrow för att kunna njuta av loungen. Incheckningen gick smidigt, fast track i security gick på 3-4 minuter. Inom 10 minuter från ankomst till T4 var jag airside.

    QR16 Fast Track.JPG

    T4 var ju en gång British Airways flaggskeppsterminal med majoriteten av Lufthansa-flyg. Idag ser terminalen lite trött ut om man jämför med T5 eller T2 så jag gick direkt till loungen som ligger bredvid gate 5


    Loungen är ju recenserad sedan tidigare så jag nöjer mig med att säga att jag håller med recensenten; Qatars lounge är vad British Airways’s FC och CCR borde vara. Vin och dryckesutbudet är likvärdigt med CCR. Däremot är Qatars mat ett par klasser bättre.

    QR16 Lounge entrance.JPG QR16 Lounge entrance2.JPG

    QR16 Lounge vinlista.JPG

    Tog ett glas Champagne (Bollinger Special Cuvee) innan förrätten där jag valde lite sallad med hummus och räkor samt ytterligare ett glas Champagne men den här gången M&C Rosé 2002 samtidigt som jag såg semifinalen i SHL (tyvärr för min del spöade Växjö Frölunda :().

    QR16 Forratt lounge.JPG AR16 hockey.JPG

    Till huvudrätt en Angus filet med champinjoner och pepparsås och ett glas Ch Batailley 2006.

    Malaysia Airlines A380

    QR16 MH A380.JPG

    Boardingen blev försenad pga sent inkommande flyg (över 150 km/h motvind) så istället för 2125 startade boardingen 2230. Vi var bara 19 passagerare på flyget så boardingen gick smidigt trots avsaknad av priority boarding :).

    QR16 boarding.JPG QR16 boarding2.JPG

    Planet består av 10 rader i 2-2 konfiguration med rad 1-4 i en främre del och rad 5-10 efter en mellanväg. I främre delen av kabinen finns en toalett och i bakre delen två som båda är större än den främre.

    QR16 cabin.JPG QR16 cabin2.JPG QR16 cabin3.JPG QR16 cabin4.JPG Qr16 cabin5.JPG

    Stolarna är liknande de som finns i Qatars 787. Efter att ha flygit ett flertal gången med Qatars A320, A340, 787 så rankar jag denna stol som betydligt bättre än A320/A340 men snäppet under 787. Skillnaden är att i 787 finns det lite mer förvaringsutrymmen samt i sängläge så känns A319 lite mer kompakt. Men i det stora hela är det små skillnader och jag (188 cm lång) kom att sova mycket bra skulle det visa sig.

    Jag har valt att inte recensera IFE-systemet eftersom det är samma som Qatars övriga longhaulflyg och alltså inte unikt för denna A319.

    Ett glas Champagne serverades innan takeoff (Billecart Salmon).
    30 minuter efter takeoff kom drinkar och det blev ett ytterligare glas Champagne med nötter.

    IMG_5903.JPG

    Efter ytterligare 15 minuter kom förrätten. Jag valde gravad lax med rödbetor.

    IMG_5904.JPG
    IMG_5905.JPG

    Eftersom jag hade ätit i loungen hopade jag över huvudrätten och gick direkt på ostbrickan med ett glas Croix de Beaucaillou 2007.

    Till efterrätten (där jag tog en sticky toffe pudding) kom också en trevlig ask med Valrhona choklad. Innan det var dags att sova fick jag också ner en dubbel espresso och cognac. I allt en mycket bra meny med gott hantverk. Faktiskt bättre mat än vad Qatar serverar på ARN-DOH-ARN.

    IMG_5909.JPG IMG_5912.JPG IMG_5913.JPG

    Efter 1:30 in i flygningen och med bara 4:30 kvar så var det dags att sova en stund

    IMG_5915.JPG

    Jag sov väldigt bra i sängen. Den är som sagt något smalare än vad Qatar har i sin 787 men det var inga problem att sova bra. Som jämförelse tycker jag att den slår British Airways's CW med hästlängder.

    Motvinden på utresan blev till medvind ner mot Doha och trots att pushback var en dryg timme efter tidtabellstid så landade vi bara 6 minuter sent i Doha.

    IMG_5918.JPG IMG_5919.JPG IMG_5922.JPG

    En Dreamliner som taxar för takeoff.

    IMG_5925.JPG

    Vår A319

    IMG_5935.JPG

    Med bara 55 minuter till anslutningsflyget till Dubai så stod en Qatarmedarbetare med skylt vid gaten och tog mig smidigt genom security och till anslutningsgaten (dock utan buggy).

    IMG_5936.JPG

    Sammanfattningsvis så var det en mycket behaglig flygning med bra mat och service. Stolen är som sagt snäppet under 787’an. Speciellt om man reser ensam och får en passagerare bredvid sig så sitter man lite tight. Om man reser två fungerar det naturligtvis mycket bra. Maten däremot är snäppet bättre än vad Qatar serverar på sin 787 från/till ARN.

    Skulle jag ta samma flyg igen?


    Ja, om jag vill åka från London. Men om jag skulle utgå från ARN skulle jag inte köpa en extra resa ARN-LHR bara för att åka med detta flyg. Denna flight var betald med Avios och där kostar ju ARN-DOH 25000 Avios medan LHR-DOH kostar 40000.
     
    Last edited: 4 April 2015
    Trumis, Elberto, Sofia och 42 andra gillar detta.
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för ett trevligt inlägg. Har kastat en del långa blickar på den där kärran. Har förvisso inte flugit Qatar Airways ännu men skulle gärna prova dem och då inte minst denna flygning (eller åtminstone via London för att få pröva på loungen).

    Några biljett-typer från Stockholm tillåter routing via LHR men (de ständigt återkommande) kampanjpriserna gör det oftast inte.
     
    Gus och khybner gillar detta.
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Grym och inspirerande rapport.
     
    khybner gillar detta.
  4. Timotey

    Timotey Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Bra rapport
     
    khybner gillar detta.
  5. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för inspirerande och bra skriver recension med bilder som extra plus.
     
    khybner gillar detta.
  6. ChabbeT

    ChabbeT Medlem

    Ort:
    BEY, ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Häftig rapport ser riktigt bra ut!!!!
     
    khybner gillar detta.
  7. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu förstår jag inlägg i andra trådarna om hotell i Dubai! :)
    Spännande läsning och annorlunda rapport, great work!
     
    khybner gillar detta.
  8. Teddulin

    Teddulin Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kul läsning! Får mig att tänka på min resa med BA001 då vi också var 19 pers.. MER små fräscha all business flights åt folket! NU!! :)
     
    khybner gillar detta.
  9. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en spännande reserapport med en ovanlig konfiguration på flygplanstypen som är få förunnat att åka med!
     
    khybner gillar detta.
  10. Jättekul att läsa - hade missat detta! Vore kul att testa deras A319 :)
     
    MegaFlyer och Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×