Senaste nytt

Test av Lufthansas nya long-haul business kabin

Senator

Moderator
Till/från Indien styr tidtabellen, dessa sena flighter är hemska. Minns tidigare när BOM-FRA hade ordinarie avgångstid runt 04:00... brrr!

Ja, det är dom.. Hade 3x i 2010 med kombinationen utresa via FRA/hemresa via MUC, utresa via VIE/hemresa via MUC och utresa via VIE/hemresa via VIE. Jag sov mellan 20:00 och 23:30 på mitt hotell innan jag åkte till flygplatsen. Jag tror tidtabeller är synkade med anslutningar till Nordamerika i första hand.
 

agehall

Medlem
Jag har rest med bokningsklass M som EBG och min kollega som var FTL på en V-klass blev uppgraderad men inte jag. Svjv är M betydligt högre än V, men jag kanske har fel?
 

Senator

Moderator
Jag har rest med bokningsklass M som EBG och min kollega som var FTL på en V-klass blev uppgraderad men inte jag. Svjv är M betydligt högre än V, men jag kanske har fel?

Tror att man ändrade detta relativt nyligen. OpUP baseras först på boknings klass och i nästa steg status..
 

Fredrik

Medlem
Det är väl också frågan om det gäller LH specifikt eller bara deras ground handling på hemmaplan? I det senare fallet, som jag tror är det som gäller, kommer SK från tex FRA att gå under samma regler medan LH från ARN inte skulle det.
 

Jonas C

Medlem
Lufthansa är EXTREMT snåla när det kommer till op-ups, där man bara går efter bokningsklass. SWISS är däremot lite mer generösa då de faktiskt uppgraderar efter status. Om man läser tråden på FT så har en handfull SEN blivit uppgraderade från billigaste Economy (K och L klasserna) till Business.
 

A380*G

Medlem
Lufthansa är EXTREMT snåla när det kommer till op-ups, där man bara går efter bokningsklass. SWISS är däremot lite mer generösa då de faktiskt uppgraderar efter status. Om man läser tråden på FT så har en handfull SEN blivit uppgraderade från billigaste Economy (K och L klasserna) till Business.

I år har jag fått två opup på LX 188 ZRH-PVG (Y till C), båda från låga bokningsklasser, men högre än EKLT.
 

Senator

Moderator
Lufthansa är EXTREMT snåla när det kommer till op-ups, där man bara går efter bokningsklass. SWISS är däremot lite mer generösa då de faktiskt uppgraderar efter status. Om man läser tråden på FT så har en handfull SEN blivit uppgraderade från billigaste Economy (K och L klasserna) till Business.

Vad menar man med EXTREMT snåla i denna fråga? Får man inte verkligen det man har betalt för? En plats i den kabin som den bokningsklass har köpt?

Jag tycker det är så roligt att man använder ett ord som "snålt" när flygbolaget skulle kunna hävda precis samma sak att det är resenären som är snål som köper en "VW Polo biljett" men förväntar sig en "Mercedes S500 upplevelse" :)
 

Jonas C

Medlem
Vad menar man med EXTREMT snåla i denna fråga? Får man inte verkligen det man har betalt för? En plats i den kabin som den bokningsklass har köpt?

Det är visserligen sant, men att kringgå sina lojala kunder till förmån mot en icke-lojal kund som har råkat köpa en dyrare biljettklass känns ganska snålt i mina ögon. På längre sikt är väl en SEN/HON mer lönsam för företaget än engångskund, oavsett biljettklass.

Men nu när LH har infört en intjäningstabell för varje bokstav i alfabetet så bör nog detta vara ett icke-problem, för de flesta SEN i Y som vill behålla sin status…
 
Toppen