Senaste nytt

Test av Europas 1:a klass-kabiner 2013 (Planering)

Palazzi

Medlem
Palazzi, du verkar vara väl insatt i tågresande inom Europa?!

Jag ska köpa en biljett till min fru från Milano till Gstaad (CH); Milano - Montreux - Gstaad.

Vet du något om nivån på kabiner och restauranger i dessa tåg och hur deras First skiljer sig mot economy? Tacksam för all feedback du har om vad vi kan förvänta oss.

Tack

Hej Pushback!

Linjen opereras av Eurocity/Cis(-)Alpino. Projektet starade 1993 mellan Geneve och Venedig (hela vägen från Geneves flygplats).

Utsikten är utmärkt, och servicen är bra på de tåg som körs av SBB (alla tåg till Geneve tror jag). Nu till det mer förvirrande... Det är en väldig massa tågtyper som opererar på sträckan. Till Zürich handlar det om tre tågtyper, medan det till Geneve finns två. Troligen handlar det om ETR470 & ETR 610, varav den tidigast nämnda är orenoverad sedan 1993... Det är dock inte många ETR 470 kvar i tjänst, och oftast körs de på kortare linjer. Chansen är alltså klart överhängande att du får modernt tåg och kabin :).

Här har du kabinen på 470: (http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/italien/fotos-italien/cisalpino-etr-470-1-klasse-gr.jpg)

Jag hittar inte kabinen på "New Pendolino" ETR 610, men jag kan garantera att den är MYCKET fräschare. Bild på utsidan:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/SBB_ETR_610_Salgesch.jpg)

På den senare delen av din tågfärd är utsikten mer imponerande än tågen, om de inte uppdaterat dessa alldeles nyligen. Man bör komma ihåg att det fortfarande handlar om Schweiziska tåg, så de underhålls alltid betydligt bättre än i Tyskland och Italien.

Trevlig resa! Jag tror inte du kommer bli besviken! :)

/Palazzi
 

toer00

Medlem
Jag åkte Tirano - St Morit i somras med Rhb's regionalexpress och i 1:a klass. En halv vagn för oss själva och fina svarta skinnsäten.
Men framför allt naturupplevlen och känslan när det smalspåriga tåget klättrar upp mot 2300 möh. :cool:

Fortsatte sedan med Alpine Classic Pullman Glacier Express vidare från St Moritz till Zermatt, dragen av ett gammalt hederligt Krokodillok. Vagnarna var av Orientexpressstuk med breda öronlappsfåtöljer, pianobar och Gourmino restaurangvagnar. Inte snabbt men förstaklassupplevelsen var total :rolleyes:
 

Valley

Medlem
n-med-stort-n-till-malmoe-med-sj-nattag-i-1-klass-september-2012-025.jpg[/url])

Övrigt:
Jag tar gärna emot fler tips, bara det inte är Orientexpressen för 40.000SEK:p

Tråden kommer uppdateras kontinuerligt, med start i December 2012 (jag smyger igång lite tidigare:) ).

Amtrak är klart värt en resa om du har möjlighet.
 

rvarttinen

Medlem
Kul initiativ!
Själv får jag chansen att prova Thalys mellan Schiphol och Antwerpen i november. Inte någon längre sträcka, men ska bli intressant. Tåget finns med på biljetten med eget flight nummer (KLM).
 

Agö

Medlem
Kul initiativ!
Själv får jag chansen att prova Thalys mellan Schiphol och Antwerpen i november. Inte någon längre sträcka, men ska bli intressant. Tåget finns med på biljetten med eget flight nummer (KLM).

Thalys First är trevligt. Har åkt klassen vid ett flertal tillfällen på den korta sträckan Bryssel-Paris. Även andra klass är trevligt, bättra än motsvarande på Eurostar som mer är boskapstransport. Se till att få plats på "enkelsidan". Du borde väl också få segment till Flying Blue för den resan (jag har i vart fall fått det på TGV på Bryssel-Paris CDG).
 

Homer

Medlem
Hur gick det med testandet, har du börjat än? ;)

Sätt upp det här på listan också

"Since Russia invaded Ukraine on February 24, foreign leaders wishing to visit Kyiv have had to travel overland by train.
They have used a luxury carriage built in 2014 to take tourists to Crimea. It was used a few times before Russian troops
seized control of the peninsula. In January, before the war, RFE/RL’s Ukrainian Service got a peek on board."
On The VIP Train To Kyiv



 

Palazzi

Medlem
Hur gick det med testandet, har du börjat än? ;)

Sätt upp det här på listan också

"Since Russia invaded Ukraine on February 24, foreign leaders wishing to visit Kyiv have had to travel overland by train.
They have used a luxury carriage built in 2014 to take tourists to Crimea. It was used a few times before Russian troops
seized control of the peninsula. In January, before the war, RFE/RL’s Ukrainian Service got a peek on board."
On The VIP Train To Kyiv




Haha, detta hade jag totalt glömt. Jag ser att jag faktiskt, tyvärr utan att ha rapporterat, har åkt nästan alla nämnda tåg. Över en period av säkert sju år så löste det sig organiskt (=relativt oplanerat så hamnade jag på dessa tåg, för att kunna ta mig dit jag ville).

Jag vågar nog inte lova recensioner, men kanske innehåller någon mobil åtminstone en mängd bilder. Jag ska kika
 

Mr Planning

Medlem
Bumpar tråden i väntan på @Palazzi kommande(?) bilder ;)

Enterprise 1 klass mellan Dublin och Belfast, en tågresa som tar två timmar.

Båda turerna gick på minuten i tid, likt tågen i Japan och Sveri..skojar bara...:rolleyes:

Fräscha vagnar, och vackert landskap gjorde den korta turen behaglig.

Det delas ut en enklare meny vid sittplatsen, tror att det sker mer servering normalt sett, men pandemin ändrade väl på det för tillfället.

Betalade och bokade på Irishrail hemsida för 59,98€ t&r , vilket var 20€ mer än vad andra klass kostade.



20220417_131128.jpg
20220417_132228.jpg
20220417_124649.jpg
20220417_124628.jpg
20220417_124459.jpg
20220417_124418.jpg
20220417_124412.jpg
20220417_124230.jpg
20220417_124344.jpg
 
Toppen