Senaste nytt

Test av Europas 1:a klass-kabiner 2013 (Planering)

Palazzi

Medlem
Funderar på att testa Köpenhamn-Amsterdam med City Night Line också :) Vet dock inte vilken bokningsklass ännu. SIngle Deluxe med privat dusch och toalett är smärtsamt dyrt....
 

jonasw

Ny medlem
Bor i Barcelona, har inte åkt men vet att en vanlig 2:a klassbiljett BCN - MAD kostar runt 150 euro, så första klass lär gå på bra mycket mer. Tyvärr är det väldigt dyrt att åka snabbtåg i Spanien.

Har åkt AVE på sträckan AGP-MAD vid några tillfällen men faktiskt inte känt mig rånad på biljetten. Nu i somras så kunde man boka en hel 2 kl bordsgrupp (4 säten kring ett bord) till enhetspris oavsett hur många som reser för €140. Nu var vi två resenärer så vi fick generöst med utrymme för €70/pers, och hade man varit en familj så tycker jag €35/pers är ett fynd. Den låga Euro-kursen spelade oss i händerna dessutom.

Den sträckan är f.ö. inget man åker för utsikten men som transport är det effektivt. TV-monitorn i taket visade nån film under resan och först på slutet såg man en karta och hastighet (då rätt beskedliga 266 km/h som högst) så jag vet inte om det gick så mycket fortare tidigare eller om tidtabellen inte krävde högre fart.
 

Pushback

Medlem
Palazzi, du verkar vara väl insatt i tågresande inom Europa?!

Jag ska köpa en biljett till min fru från Milano till Gstaad (CH); Milano - Montreux - Gstaad.

Vet du något om nivån på kabiner och restauranger i dessa tåg och hur deras First skiljer sig mot economy? Tacksam för all feedback du har om vad vi kan förvänta oss.

Tack
 
Ser ut att finnas några fina rutter med där! Speciellt mellan Tyskland/Italien och Schweiz.

Bor i Barcelona men inte åkt AVE. Som Andreas säger så är det väldigt dyrt även i andra klass, runt 120 euro enkel väg till Madrid.

Tydligen ska de dock börja sänka sina priser 1 mars då de fått mycket kritik genom åren att AVE är för dyra, så vi får se? :)
 

Palazzi

Medlem
Ser ut att finnas några fina rutter med där! Speciellt mellan Tyskland/Italien och Schweiz.

Bor i Barcelona men inte åkt AVE. Som Andreas säger så är det väldigt dyrt även i andra klass, runt 120 euro enkel väg till Madrid.

Tydligen ska de dock börja sänka sina priser 1 mars då de fått mycket kritik genom åren att AVE är för dyra, så vi får se? :)

Det är officiellt att de skapar lågprisbiljetter med en rabatt på 70% om man köper biljetterna mer än 21d innan avgång, och i mån av plats. Hittar inte pressmeddelandet nu, men läste det så sent som förra veckan :)
 
Last edited:
Toppen