Senaste nytt

Tesla-grundaren Elon Musk planerar bygga världens snabbaste transportmedel

Nemo

Medlem
Aftonbladet har det här som (kommenterbar) nyhet.

Den mest populära kommentaren säger bland annat:

" Det stavas "L E V A N D E K R A F T" och denna illasinnade lilla kraft skulle göra att dina lungor, njurar, din lever och ungefär allt annat i din kropp skulle slungas mot din ryggrad i ettusentvåhundratjugo kilometer i timmen vid starten... och vid det laget skulle du förmodligen inte bry dig att det samma skulle hända då du stannade vi Göteborgs Central, för vid det laget hade du varit död, nej, fucking djävla stendöd, i ungefär 19 minuter och 54 sekunder."

När jag läser sådana idiotier blir jag deprimerad, eftersom jag tror (nja, vet) att politiker inte är så mycket intelligentare än personen som skrev detta.

Hur tusan gick det egentligen till när järnvägen byggdes ut i Sverige på 1800-talet? Skulle den kunna byggas ut idag om den vore ny spännande teknik nu?
Samma farhågor nu som då.
SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Historia
"Det är mer än 150 år sedan Statens järnvägars första tåg avgick från Göteborgs central. Under pompa och ståt började resan mot Jonsered. Vid ankomsten kunde upprymda resenärer vittna om hur de hade slungats fram i 30 kilometer i timmen. "
 

Palazzi

Medlem
Ja, Aftonbladet levererar jämt....

En av de personer som fått mest uppskattning för sin kommentar skriver följande:
"Personligen har jag också svårt att förstå hur luftkuddar kan innebära friktionsfri svävning. Som andra också sagt så borde väl magnetsvävare i ett vakuumrör vara bra mycket mer friktionsfritt..."

Förklaringen finns alltså på den allra första sidan av det publicerade dokumentet, men det orkade givetvis ingen läsa.... Troligen ej heller artikelförfattaren på AB.

För att ytterligare idiotförklara sig själva räknar AB ut teoretisk restid mellan Stockholm och Göteborg efter den absoluta toppfarten, och utgår från att den är konstant längs hela sträckan :confused:

Det enda som möjligen gör mig tveksam är tubdimensionen med endast 1.3 meter i höjd, som yttermått. Bredden är även den smal, så blir en väldigt liten "kabin". Givetvis är det inte ståhöjd i en vanlig bil heller, men Hyperloop kommer väl inte ha fönster, med tanke på hastigheten (?)... Man får inte vara klaustrofobisk. Finns en "version B" för människor + fordon, som iaf är 1.7m hög....
 

rob74

Medlem
Intressant och spännande läsning!

Man måste dock "imponeras" över dem som kommenterat och som tror att man redan är uppe i toppfart då man startar och även har denna fart när man stannar... :rolleyes:
Dags att leka lite Jeopardy: Vad är acceleration och retardation? :p
 
Toppen