Terminal 2 i München byggs ut

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 24 April 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

Igår togs första spadtagen för en ny terminalbyggnad i München. Den nya byggnaden kommer bli en slags satellitpir til terminal 2 som används av Lufthansa, Lufthansa partners och Star Alliance flygbolag.

2015 väntas den nya piren vara klar och kommer ge flygplatsen möjlighet att hantera ytterligare 11 miljoner passagerare per år.

Det kommer även byggas en ny första klass lounge i terminalbyggnaden med egen takterrass samt ytterligare fyra lounger, troligtvis två Senator lounger och två business lounger. Total loungeyta blir 4500 kvadrat.

Terminalen får även två torn med en bar i respektive torn där man ska kunna få en fantastisk utsikt över flygplatsen.

Här finns lite bilder och ytterligare fakta, ser rätt snyggt ut.

Lufthansa -*Satellite MUC

1 person likes this.
  2. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt klart en välbehövlig utbyggnad. Jag gillar för övrigt MUC som flygplats!

Last edited: 24 April 2012
  3. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är delad. Dels inser jag att mängden passagerare kommer öka, och då krävs en utbyggnad. Samtidigt kommer en utbyggnad innebära att avstånden blir längre. Längre avstånd innebär vanligtvis längre transfertider.

Har ej lusläst artikeln eller läst på FT om detaljerad info, men jag hoppas de tar efter conceptet i ZRH med separata pirer och tåg mellan E-gates och A/B/D. Trots långa avstånd går transfer snabbt och smidigt. Att göra som FRA med en en sammanhängande byggnad där det kan ta en oändlighet att ta sig från A till C är inte att föredra.

4. cmj

cmj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    och en tredje bana är på gång....

5. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det såpass? Vet diskussionerna om detta är hårda i Munchen, kringboende är väldigt emot en tredje bana. Om den byggs kommer väl öppetiderna begränsas till 0700-2100 ;)...

6. cmj

cmj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flughafen München Ausbau

Man ska rösta om det i mitten av juni här.

Staden som mest är emot projektet är Freising, där in/utflygningen i så fall kommer att passera rakt ovanför domkyrkan (som är från slutet av 1100-talet)

Dock är det ingen som tror att det inte kommer att bli av.

7. deltamartin

deltamartin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tydligen kommer det finnas en typ av tåg:

"A fully automated underground passenger transport system will whisk passengers to the satellite building from Terminal 2 in under a minute."

8. JohanA

JohanA Medlem

Smuffe gillar detta.
  9. Bibinski

Bibinski Medlem

Räcker det med 45 min för byte på MUC T2 ? Aldrig varit där.. flyger ARN-MUC-BCN med Lufthansa :)

10. JohanA

JohanA Medlem

Ja inga problem!

Bibinski gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!