Senaste nytt

Teknik-kunnig?? Ljuger Norwegian?

Matosåv

Ny medlem
Kom hem från Bangkok 41 timmar försenad till Köpenhamn idag. Bränslepump säger man vara orsaken. Flygningen ska vara direkt.


På hemvägen går vi ner i Dubai vilket förlänger hemresan med 3-4 timmar. Anledningen säger man vara att flyget pga bränslepumpen inte klarar vikten av bränsle för en direkttur?!


För en som inte är flygingenjör låter det ohört märkligt att man väljer att flyga med ett plan som presterar suboptimalt? Får man flyga passagerare med ett plan som inte kan bära den vikt det är godkänt för?


Vad tror ni är det ett svepskäl och anledningen till stoppet i Dubai är en annan ekonomisk? I så fall oerhört dåligt att utsätta sina redan utmattade passagerare för en förlängd resa och ett stopp för att spara pengar. Vi hade ju dessutom betalt för direktflyg.
 

fcx

Medlem
Nja, att stanna och tanka i Dubai är knappast en kostnadsbesparing för Norwegian. Snarare blev det extra dyrt för dem just av den anledningen.
 

johansch

Medlem
Konstigt att vara så specifik i ett meddelande till passagerare, men det kanske behövs något verkligt konkret för att folk ska bli mindre missnöjda. Som sagt, knappast en besparing att göra en mellanlandning.

Om man googlar "fuel pump 787" hittar man en massa operationella problem.
 

WongHauw

Medlem
Och låt mig gissa... Norwegian vill inte ge dig ersättning för EUR 600 (EC 261/2004) eftersom ”förseningen inte beror på dem”? :rolleyes:
 

Brandten

Medlem
Får man flyga passagerare med ett plan som inte kan bära den vikt det är godkänt för?

Fast det är ju just det som är anledningen att gå ner i Dubai, att man inte kan flyga hela sträckan (med den vikt det innebär i fulltankat flyg). Så för sträckan till Dubai blir dom ju "godkända" och detsamma för sträckan vidare till Stockholm.
 

palmen

Moderator
Off the topic: men möjligt att flytta denna tråd till "Övriga nordiska flygbolag"?
Ja, tryck på anmälknappen på någon post i tråden och skriv varför du anmäler så fixar en moderator det. Nu råkade jag se detta när jag läste kommentarerna och har flyttat denna tråd, men vi läser långt ifrån allt.

/Moderator
 

Jönsson

Medlem
Sa man verkligen bränslepump? Det är inget som har blivit galet i översättningen? Antar visserligen att man meddelade detta på engelska men bränslepump heter annars drivstoffpumpe på norsk.
 
Toppen