Senaste nytt

Taxi i Dubai - hur stora/små sedlar är bra att ha med?

karho

Medlem
Det kanske har hänt en del sedan 2009? Har aldrig heller känt mig lurad eller otrygg, men väldigt intressant att se så olika uppleverser av taxinäringen i Dubai.
 

Jadessa

Medlem
Reste ensam 2009 till abu dhabi och upplevde det tryggt med taxiåkandet. Det fanns två färger på bilarna vill jag minnas så dagtid tog jag vilken som,men på kvällen bara den som var något dyrare. Kändes bättre åka ensam där än ensam i en taxi i Milano.
Aldrig några problem med växel eller taxameter.. Dessutom stannade en snällt så jag kunde ta foto på moskén, lämnade väskan i taxin under tiden.... Och givetvis fanns den o allt i kvar.

Däremot den beställda bilen som körde mig till flygplatsen höll på att sluta riktigt illa..... Det var "in shala" o gasen i botten. Det är helrött och köande bilar o mänskan gasar på sen ställer han sig på bromsen... Det var inte mycket mariginalen där och dessutom fick jag pyntet rasande över mig som låg i bakfönstret. Jo jag vrålade rakt ut: Jesus...... Han verka kolugn och ville gasa vidare fick säga till rejält att jag inte hade bråttom och ville fram HEL. Kom fram i helt skick och resan hem med etihad var skön.
 

swede77

Medlem
Det verkar till min glädje som att taxi har bättrat sig i Dubai sedan jag var där utifrån vad ni skrivit. Jag åkte också extremt mycket taxi eftersom jag inte hade egen bil. Så jag snittade lätt 3 taxiresor per dag i två år. Rsken att ha några dåliga upplevelser ökar därmed.
Ska absolut testa att åka Taxi igen vid nästa resa till DXB.
 

rvarttinen

Medlem
Bumpar denna tråd om taxi Dubai; nu är frågan hur det är med Uber i Dubai. Något att rekommendera eller är det bättre/billigare med reguljär taxi?
 

pep

Medlem
DWC er for langt med taxi, jeg vælger coach til Skytrain og tager til centrum derfra. DXB ligger næsten i centrum, så der tager jeg taxi - ofte deler jeg med andre der skal samme vej
 

Arv

Medlem
Bumpar denna tråd om taxi Dubai; nu är frågan hur det är med Uber i Dubai. Något att rekommendera eller är det bättre/billigare med reguljär taxi?

Just hemkommen efter en vecka i Dubai där både reguljär taxi och Uber användes frekvent. Valet mellan reguljär taxi vs. Uber hamnade för oss alltid mellan vilken som var först tillgänglig. Prismässigt skulle jag säga att reguljär taxi oftast var några AED billigare för samma resa, däremot var det oftast en Lexus LS300 som kom framkörandes som Uber. Om man ändå skulle vara tvungen att välja så skulle jag nog ta reguljär taxi, med argumentet att de kändes mer väg- och trafikkunniga.
 

rvarttinen

Medlem
Just hemkommen efter en vecka i Dubai där både reguljär taxi och Uber användes frekvent. Valet mellan reguljär taxi vs. Uber hamnade för oss alltid mellan vilken som var först tillgänglig. Prismässigt skulle jag säga att reguljär taxi oftast var några AED billigare för samma resa, däremot var det oftast en Lexus LS300 som kom framkörandes som Uber. Om man ändå skulle vara tvungen att välja så skulle jag nog ta reguljär taxi, med argumentet att de kändes mer väg- och trafikkunniga.
Ok - tack för infon! Då är det nästan hugget som stucket, alltså. Det som då kanske väger över för Ubers del, trots kanske något högre pris, för vår del är poängintjäningen på SPG (!).
 
Toppen