Taxfreeregler på denna sträckning

Diskussion i 'Övrigt' startad av joa, 28 Januari 2015.

1. joa

joa Medlem

Funderar på vad som gäller på denna sträcka.
    Vi antar att jag packar ner 5 liter starksprit i mitt incheckade bagage i Mexico.
    Flyger sedan till Houston där jag plockar ut och checkar in väskan igen och flyger vidare till Frankfurt och sedan till Arlanda.
    Var och varför bryter jag mot någon regler?
    Arlanda borde ju vara safe i och med att jag kommer från Frankfurt och där får jag ju handla "hur mycket" jag vill om jag inte är helt ute och cyklar.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Både i USA och i Frankfurt bryter du mot reglerna om du inte går på rött och deklarerar spriten.

3. joa

joa Medlem

Så i Frankfurt ska jag egentligen säga att i min inckeckad väska har jag 5 liter beskatta mig. Har inte ens reflekterat över att man går igenom någon grön lane när man byter där.

4. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl i Sverige det ska förtullas, och inte Frankfurt? Förutom USA då.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, hur blir det egentligen. Har aldrig funderat på detta. Hsh, TS måste deklarera och förtulla spriten både i USA och i EU för att inte bryta mot några regler.

Jakob Österberg gillar detta.
  6. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I alla händelser blir det dyr sprit! :)

SNIFF och agehall gillar detta.
  7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt klart.

8. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur skulle man, rent praktiskt, förtulla spriten i Frankfurt? Väskan ligger ju inlåst i bagageområdet, och passageraren är kvar i transit..

När man kommer till Sverige är ju väskan märkt med utanför-EU, så då kan ju tullen bestämma sig för att ta en titt om det kluckar...

agehall gillar detta.
  9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du har helt rätt @fcx. Nu var ju dock frågan var man skulle bryta mot ev regler. Så då är svaret USA och Arlanda ifall man inte förtullar spriten.

10. joa

joa Medlem

Men USA, de är det ju bara transit. Jag stannar ju inte i landet...Kanske spelar mindre roll, men vid närmare eftertanke borde det väl vara samma som i Frankfurt och det blir på Arlanda man ska förtulla alt. åka dit/ slinka igenom.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!