Taxfree vid transfer inom EU

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Kricka, 9 September 2012.

1. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har utan framgång försökt hitta en översikt över vilka flygplatser utanför EU
    som betraktas som "pålitliga" såtillvida att inköp där kan medföras vid transfer
    när man byter flyg. Jag har förmig att t.ex. Singapore Changi och JFK är ett
    par "godkända" flygplatser. Mitt intresse gäller specifikt transfer på LHR med
    British Airways från HKG ikväll. Någon som har erfarenhet eller som vet var information
    finns ? Swedaviaskriver på sin hemsida att man bör fråga flygbolaget man
    reser med ..

2. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Menar du flytande inköp? Då hänger det väl på om du får det förpackat på ett godkänt sätt med vidhängande inköpsbevis?

3. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tax free kan du handla hemma i Sverige på flygplatsen. Det har jag gjort utan problem. Så här gör man då det visar sig att barskåpet är tomt på det viktigaste och gästerna kommer strax. Man bokar sig en biljett till Norge, givetvis med en lågprisbolag eller en biljett som är helt avbokningsbar. Du tar dig till flygplatsen ( i mitt fall var det Arlanda ). Du checkar in och går igenom säkerhetskontrollen, fram till din taxfreebutik och väljer ut din alkohol eller vad du vill ha. Betalar i kassan och sedan går du ut tillbaka genom tullen och till din bil. Ringer din resebyrå och avbokar biljetten. = Festen räddad :)

Tilläggas skall att det var lördag och bolaget hade stängt.. (bara så ni vet att jag inte var desperat)

Last edited: 9 September 2012
    1 person likes this.
  5. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den där varianten förtjänar ett eget stycke under Transportstyrelsens exempel!

5 personer gillar detta.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den borde funka bra när man glömt köpa skumpa på nyår. Det lär ju inte vara kö på ARN då direkt, men på bolaget kan det ju ta flera timmar att komma in.

2 personer gillar detta.
  7. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige

8. Hur ser det ut med tax-free på BMA sedan flybe öppnade linjen till Oslo? Slipper man kanske åka till ARN för att handla på söndagar? ;)

2 personer gillar detta.
  9. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Shhhh….. Let’s Keep This Our Secret :)

10. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för alla utmärkta tips ! Kan konstatera att Transportstyrelsens info var mycket tydlig
    och att HongKong inte var med på listan. Även i Taxfreebutiken här visste man besked.
    Får njuta av lite gula änkan i Qantas First Lounge och handla lite andra grejer istället.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!