Taxfree när man flyger till EU land via icke- EU land?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Mattias Edstrom, 30 Augusti 2012.

1. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska om några veckor flyga till Barcelona via Zurich med Swiss. Frågan är om jag på Arlanda får handla taxfree då resan går via ett icke- EU land?
    Någon med erfarenhet om det går eller ej?

2. Ja, det får du göra.

3. Jacob

Jacob Medlem

Ska inte vara några problem.

1 person likes this.
  4. fortsätter på tråden.. Nån som har koll på champagnepriserna taxfree ARN respektive ZRH??

5. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ARN är billigare, speciellt med tanke på Schweizerfrancens valutakurs. En tändare och en Red bull köpt på ZRH dök upp som -87.00kr på kortkontot för mig.

1 person likes this.
  6. Bringman

Bringman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var på ZRH i tisdags och tyckte att champagnen var ganska dyr där. Köp någon god Cava i Barcelona istället, drack 2008 Juve y Camps Reserva de la Familia Gran Reserva Brut vilken var riktigt god för sitt pris.

7. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har samma intryck! Trodde för något år sedan i min enfald att jag skulle kunna göra några champagneklipp på ZRH. Oj, vad jag fick äta upp det!
    Kostar mindre att köpa på Systembolaget när det kommer an på de dyrare sorterna.

8. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Överlag kan man t ex få fatt i dyrare franska viner till bättre pris här i Sverige än i Frankrike. Detta eftersom Systembolaget inte får gå med vinst - folkhälsan etc...
    I Frankrike är ju upplägget ett helt annat vad gäller försäljningen av vin och starkvaror.

9. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Systembolaget gjorde mer än 300Mkr i vinst förra året, du tänkte nog på vinstsyfte (en aktivt vinstdrivande monopolist hade ju gjort dussintals gånger större vinst) . Det som gör viner i normalspannet dyra i Sverige är för att alkoholskatt, etanolskatt och punktskatt/tull alla beräknas efter alkoholhalt och volym , vilket då påverkar billiga viner disproportionerligt. Det enda som skalar med priset är momsen, och sådan finns ju även i andra EU-länder till skillnad från 501,41kr skatt per liter ren etanol, 21,58kr/L skatt för vin och 32kr/L i punktskatt. Om jag inte minns fel är det dessutom moms på punktskatten (hur det nu är logiskt).

10. Bringman

Bringman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För den som vill fördjupa sig i systemets modell för prisberäkning:
    http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_14048/cf_364/modell_for_prisberakning_2006.pdf

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!