Senaste nytt

"Taxfree" butikkerne snyder os..?

R

rstenelo

Guest
Læste netop denne artikel igår. Det fremgår at taxfree tilsyneladende beholder (stjæler?) momsen af varer betalt af kunder der rejser til fra EU lande til ikke-EU lande....??

http://jyllands-posten.dk/livsstil/...lige-grund-til-at-du-skal-vise-boarding-pass/
Her er den virkelige grund til, at du skal vise boarding pass
I Storbritannien vil myndighederne gribe ind over for taxfree shops, der beholder momsen fra kunder, der rejser ud af EU

länken fungerar inte tyvärr
 

pep

Medlem
Du har ret. Linket er netop blevet laast til "kun for abonnenter" Artiklen kan findes under jp.dk under LIVSSTIL. Den er skrevet 12-8-2015 af MORTEN ZAHLE | HENRIK THOMSEN, Jyllands-Postens korrespondent. Jeg indsætter artiklens ordlyd:
Du kender uden tvivl situationen: Du er på vej på ferie og står ved kasseapparatet i en butik i lufthavnen med favnen fuld af varer, og så er det, at ekspedienten rutinemæssigt beder om at se dit bordingpass.Sådan foregår det hver dag i Heathrow i London, Schiphol i Amsterdam, Københavns Lufthavn og i mange andre lufthavne i Europa.Men hvorfor? Hvad skal butikken bruge oplysningerne på dit boarding pass til?

Det spørgsmål har den britiske avis The Independent boret i, og konklusionen er, at lufthavnsbutikkerne i virkeligheden ønsker at se dit boarding pas, fordi det giver dem mulighed for i stor stil at skovle penge ind ved at beholde de momsmillioner, som kunderne egentlig skulle have haft tilbage.

Sagen er, at der ikke skal betales moms af varer, der købes af folk, som er på vej til lande uden for EU. Men det får kunderne ikke glæde af. I stedet ender pengene i butikkernes kasseapparater, skriver The Independent.

Skjorter og aviser
I Heathrow-lufthavnen er det kutyme, at man skal vise boarding pass, selv når man køber en avis, en skjorte eller en æske chokolade. Hvis det af boarding passet fremgår, at man er på vej til et ikke EU-land, vil butikken få 20 pct. moms refunderet, men altså uden at kunden får skjorten eller avisen billigere.

I lufthavnene i København og Billund skal man vise sit boarding pass, når man køber spiritus, parfume og slik i den såkaldt taxfree shop, men heller ikke her får kunderne varerne billigere, selv om de flyver til et land uden for EU. Det bekræfter begge butikker.

Sören Borch, direktør i Gebr. Heinemann, der står bag butikkerne i Københavns Lufthavn, ønsker ikke at svare på spørgsmål om sagen, men henviser til Gebr. Heinemanns hovedkontor i Hamburg. Her beder Svenja Strombeck fra presseafdelingen om at få spørgsmålene sendt på en mail, som hun endnu ikke har svaret på.

Kritik vendt på hovedet
I Billund er det lufthavnen med direktør Keld Zacho Jørgensen i spidsen, der står bag butikken. Han mener, at kritikken er helt forfejlet og vendt på hovedet. Han bekræfter, at butikken får momsen refunderet for kunder, der rejser til et ikke EU-land, og at det dermed er billigere for butikken at sælge en flaske spiritus eller parfume til en person, der rejser til Thailand, end til en person, der rejser til Spanien.Men burde det så ikke komme kunden til gode?

"Nej, for det, der i virkeligheden er sket, er, at den pris, som vi har taget for en flaske spiritus, når du skal til Thailand eller et andet ikke EU-land, grundlæggende har været den samme i mange år. Det nye er, at vi har fået lov til at sælge flasken til den samme pris til kunder, der rejser inden for EU - bare vi betaler de skatter og afgifter, der skal betales. Og det gør vi gerne for at servicere vores kunder," siger Keld Zacho Jørgensen.

Næsten samme pris i og uden for lufthavnen
Independent har undersøgt priserne hos bl.a. Boots, som har butikker både i Heathrow og inde i London. Her er priserne de samme for kunderne. F.eks. koster en flaske Nivea solspray 8 britiske pund, og selv om Boots-butikken i lufthavnen får 1,33 pund tilbage i moms, hvis flasken bliver solgt til en kunde, som er på vej til et land uden for EU, beholder den selv de 1,33 pund i stedet for give pengene til kunden.

Ifølge Independent har andre butikskæder en anelse lavere priser i lufthavnen. Dixons, som sælger forbrugerelektronik og også har en forretning i Københavns Lufthavn, sælger f.eks. en iPhone 6 for 619 britiske pund i butikken i London, mens den koster en smule mindre, 593,99 pund, i butikken i lufthavnen. Det er en besparelse på 25 pund. Det er dog langt fra de 103,17 pund, som butikken får retur i moms, hvis køberen er en person, som skal flyve til et land uden for EU.

Regeringen ind i sagen
I Storbritannien har afsløringerne i The Independent ført til stor forargelse og opfordringer til ikke at vise boardingkortet i lufthavnsbutikker, der nægter at give kunderne en bid af momsrabatten. Boots reagerede onsdag med forsikringer om, at det er helt frivilligt at vise kortet i deres butikker. Også den britiske regering er gået ind i sagen. Juniorfinansminister David Gauke fastslår, at momsfritagelsen i lufthavnene har til hensigt at gøre varerne billigere for kunderne frem for at øge overskuddet i butikkerne. "Vi opfordrer alle lufthavnsbutikker til at lade fritagelsen komme kunderne til gode," sagde Gauke.

Ikke billigere
I Forbrugerrådet Tænk opfordrer cheføkonom Martin Salamon kunderne i lufthavnsbutikkerne til at være kritiske. "Priserne i lufthavnen skulle være lavere end inde i byen, men det kan man ved selvsyn konstatere ikke er tilfældet. Nogle varer er billigere, men andre varer er det ikke," siger han. Han henviser til prisundersøgelser i The Independent og i en artikel i Metroxpress, som tidligere i år konkluderede, at det langtfra er alle varer, som er billigst at købe i lufthavnen.

"Der er en stemning af, at det er så billigt i lufthavnen, man er på ferie og skal forkæle sig selv, men man skal være opmærksom på, at priserne ikke er så fordelagtige, som man tror. Det er en god idé at tjekke ordentligt efter, hvad prisen på en vare er, inden man køber den i lufthavnen," siger han.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Jag antar att flygplatserna gör någon form av bedömning om hur mycket som säljs för resenärer inom EU (=momsen måste betalas in) och som säljs till resenärer utanför EU (=momsen kan behållas). För att ge samma pris till alla så sänker man priserna med ungefär så mycket moms som kan behållas i snitt.

Det som givetvis gör detta lurigt/fult är artiklar som har exakt samma pris inne på flygplatsen och utanför (tidningar tex).

Vill du säkerställa att du bidrar med moms till myndigheterna visar du upp ett boardingkort med en EU-destination eller säger att du skall resa till en inrikesdestination. Det är enbart om du kan visa upp bevis på att du lämnar EU som butiken slipper betala in momsen.

När jag pratade med en person (för många år sedan) om priserna på Arlanda som jag tyckte borde varit lägre var svaret att det är betydligt dyrare att sälja airside än i vanliga butiker beroende på avgifterna till dåvarande Luftfartsverket som inkluderar säkerhetsavgifter, behörighetskontroller och liknande som man slipper i en vanlig butik på fina gatan.
 

pep

Medlem
...när jag pratade med en person (för många år sedan) om priserna på Arlanda som jag tyckte borde varit lägre ..... men inkluderar säkerhetsavgifter, behörighetskontroller och liknande som man slipper i en vanlig butik...

Der må være visse økonomiske fordele ved at operere i en lufthavn. Ingen særlig risiko for røveri, brand plus alle varer købes uden moms og uden punktskatter?? Halv pris i gennemsnit burde vel være normen...
En ting der undrer mig er hvis man kun viser 1 af 2 boardingkort til f.eks CPH-BRU-IST, da får butikken jo ikke momsen tilbage? Normalt skal man kun vise 1 boardingkort... ?
 

AABack2ARN

Medlem
Nåja, snatterier förekommer nog på en flygplats också. Dock är nog risken för inbrott/rån mindre.

Det är min uppfattning om du visar upp boardingkortet för CPH-BRU så får butiken betala in momsen men om du visar upp CPH-BRU-IST så behåller de momsen. Har prövat bägge alternativen från Arlanda och det står EU i första fallet och Icke-EU i andra fallet.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen