Senaste nytt

Tappat suget för att flyga i tjänsten

Stenis32

Medlem
Tycker det är rätt stor skillnad på att åka inom Sverige och att åka longhaul.

I det första fallet suktar jag ju knappast efter T4-loungen utan jag vill komma så sent som möjligt för att bara kliva ur taxi, slira genom fast track security och sen boarda direkt. Åka inom Sverige/Europa är helt värdelöst och mest ett nödvändigt ont.

Longhaulresorna däremot är förenat med en helt annan känsla, mycket eftersom det börjar redan på T5 vilket jag tycker är mycket lugnare och med skönare stämning på nåt vis. Sen att det är gott att se fram emot en resa i business (eller first om man har tur) gör ju inte saken sämre.

Det gäller alltså själva flygresan, att resa från familj och bo på hotell nätter i ända är också rätt så värdelöst när allt kommer kring
 
Tycker det är rätt stor skillnad på att åka inom Sverige och att åka longhaul.

I det första fallet suktar jag ju knappast efter T4-loungen utan jag vill komma så sent som möjligt för att bara kliva ur taxi, slira genom fast track security och sen boarda direkt. Åka inom Sverige/Europa är helt värdelöst och mest ett nödvändigt ont.

Longhaulresorna däremot är förenat med en helt annan känsla, mycket eftersom det börjar redan på T5 vilket jag tycker är mycket lugnare och med skönare stämning på nåt vis. Sen att det är gott att se fram emot en resa i business (eller first om man har tur) gör ju inte saken sämre.

Det gäller alltså själva flygresan, att resa från familj och bo på hotell nätter i ända är också rätt så värdelöst när allt kommer kring

Agreed. Har suttit och glott genom ett hotellfönster på en aldrig sinande ström av bilar på motorvägen mellan Haag och Rotterdam alldeles för många gånger. I ösregn. Inte något jag vill att mina barn ska uppleva.
 
Jag tycker varken det är kul eller hemskt att flyga, jag försöker bara transportera mig så smidigt och enkelt som möjligt. Inte så väldigt stor skillnad mot att åka buss eller tåg egentligen tycker jag (inom Europa) annat än att det går fortare.

Mitt resmönster i tjänsten är att åka någonstans i Norden eller BeNeLux i princip varje vecka, ibland ett par städer, ibland en, samt några longhaul och andra europeiska städer per år. Privat blir det också en del flygande, men igen, bara för att transportera mig och familjen, inte för att flyga i sig.

Och om någon undrar varför jag då är här, så är den huvudsakliga orsaken awardresor och tips för att göra resandet enklare och mer effektivt :D
 

RobHK

Medlem
Reser i tjansten framst till Jakarta, Bangkok, KL, Manila och HCMC. Flyttar snart till Hong Kong och ser verkligen fram emot att inte resa runt lika mycket. Kommer framst bli till Shanghai och Taipei framover, men inte alls lika mycket som nu.

Gött, då flyttar vi dit samtidigt, säg till om du vill ha en hike-partner. Var ska du bo? För mig blir det Mid-Levels troligtvis.
 

gdaily

Medlem
Ni har "tur" ni, som i alla fall får flyga i tjänsten. Eller åka tåg... för mig blir det mestadels två timmar buss + två timmar båt, eller en båt över natten, när jag ska ta mig till huvudkontoret på Åland.
 
Gött, då flyttar vi dit samtidigt, säg till om du vill ha en hike-partner. Var ska du bo? För mig blir det Mid-Levels troligtvis.
Vill ni ha kontakt med ett hiking-pro i HK så lämna ett pm. Före detta kollega som flyttade dit för drygt två år sedan. Amerikansk kvinna i 45-års åldern som är väldigt aktiv. Får ständigt fb-bilder från olika hikes runt hk och södra Kina.
 
Själva flygandet är väl varken bu eller bä, ibland trevligt och ibland en pina, mestadels däremellan. Kul att se nya städer/platser. Dock kan det lätt bli för mycket, ligger för närvarande på drygt 100 flighter per år, någon long-haul men mestadels intra-Europe och känner att det är på gränsen, vill inte vara hemifrån så mycket (medveten om att många på BC flyger extremt mycket mer och är full av respekt för de som klarar av det).

Som kan utläsas av mitt användarnamn är jag dock alldeles för förtjust i en fika i lugn miljö mellan flighterna.
 

Valley

Medlem
Reste i tjänsten inom Sverige ca 30 resor per år i ekonomi när jag var yngre, rätt värdelöst. Nu bara 4-5 resor per år inom Sverige i arbetet och då bara billigaste SAS ekonomi. Kan inte hitta något mervärde värt merkostnaden i annan klass inom Sverige anser jag då jag själv betalar dessa biljetter i mitt eget företag. Tycker Plus och gratis renklämma för femhundra spänn bara känns löjligt. Stackars ägare till bolagen som skickar personal i plus brukar jag tänka faktiskt. Tidigare alla resor även privat i ekonomi innan jag hittade till BC. Nuförtiden blir det några nöjesresor varje år i business och någon poängresa i första klass. Tycker det var roligt i början med status och business men har lessnat något på det. Är nog mest resmålet jag ser fram emot och då är det såklart bra att slippa trängas om flighten är lång. Med några få undantag är jag även nuförtiden mindre upphetsad på lounger med taskigt utbud. Allvarligt talat, varmkorv gratis i SAS-loungen kan jag vara utan. Sätter mig nog hellre på någon restaurang och äter bättre istället. Är nog bara för gratisspriten jag besöker en medioker lounge egentligen. Med mina drinkvolymer blir det lätt annars dyrt.. Tack för ordet.

Allt är relativt och allt bör styras utifrån behov. Jag och många med mig som har jobbat/jobbar inom exempelvis IT-Svängen har många gånger fått uppleva vad det innebär att bokas på billigaste biljetter. Vissa jag känner har också haft arbetsgivare som även blandat bolag om det skulle ge en tusenlapp lägre pris för flygresan.
Så står de stackars anställda i Frankfurt/London så pass försenade efter första benet att planet till Staterna har missats. Och ingen som helst kompensation finns att få.
Vad gör man då ? - Berättar sanningen för kunden som kanske står med ett stort problem ? Eller ser man sig nödsakad att snabbt som ögat få tag på en ny biljett ?
Eller så kan man köra modellen som en av mina vänner tvingats till. Åka dagen innan. Och ibland får han ta en onödig övernattning när man skall hem också. 2 hotellnätter extra med traktamente mm.

Billigt blir ofta blivit väldigt dyrt, om man är i en viss bransch.
 

NotRyan

Medlem
Ja att resa i tjänsten tidigt och komma hem sent tycker inte jag heller alls är kul. Dessutom kan man tydligt se att renklämman kostar ca 700 kr mer i Plus än Go i detta exempel. Tycker det är dyrt för klämman och att sitta framför en plastskylt i samma stol. Detta oavsett att man tjänar mer
Poäng.
Nja, nu är det ju inte för renklämman eller ens för poängen man bokar en full flex, utan för att det är det enda som finns kvar eller att man behöver flexibiliteten, utresan är ju ej återbetalningsbar samt ändringsbar mot avgift medan hemresan är fullt flexibel och fullt återbetalningsbar. Det kan nog vara värt 700 kr...
 

ACervin

Medlem
Efter flytten till Australien för fyra år sedan så blir det mycket longhaul. Men jag tycker fortfarande det är skönt att sitta bland molnen och filosofera, däremot har jag tappat sugen på loungerna som inte intresserar mig längre. Ja det finns några undantag som Qantas loungen i Singapore och flera av Etihads lounger, JAL på Narita, men använder dem mest för att duscha och läsa email. Däremot, det som tar emot mer och mer är jetlagen. Speciellt efter hemresan och man presterar inte på topp veckan efter. Så jetlagen gör att jag ibland funderar ett varv extra om jag verkligen behöver åka. Föredrar nu faktiskt det som jag tidigare kallade för vansinnesresor, med kanske bara 24-48h på destinationen för att hinna tillbaka innan den biologiska klockan har hunnit ställa om. Så lite trött på resande har jag blivit, men som någon annan sa här i tråden efter 6 veckor börjar jag få abstinens.
 
Toppen