TAP Portugal businessresa med trasigt underhållningssystem (dålig sömn, ej funktion)

Diskussion i 'Star Alliance' startad av rickard_89, 10 Januari 2015.

  1. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Hej!

    Jag reste i en full businesskabin med TAP mellan Panama och Lissabon tillsammans med min sambo så jag kunde inte byta säte dessvärre.

    Crew har bett mig sända in en reklamation och även talat om ärendet för sin supervisor.

    Det som hänt är att jag inte kunnat använda systemet då det systematiskt har startat om sig själv. Ingen större skada skedd för min del. Det som däremot både jag , min sambo samt förmodligen övriga ombord hade större bekymmer med var att det inte gick att stänga av min skärm.Man tröck och sedan började det blinka så fort man försökte stänga av. Efter 50-100 knapptryckningar så stängde det av sig. När man äntligen fick systemet att stänga av sig och skulle försöka somna ja då satte systemet igång av sig själv utan att jag ens vidrört kontrollen och så höll det på i flera timmar. Min sambo samt jag fick störd sömn av detta. Trots att crew gjorde den ena återställningen efter den andra så gick det inte bort.

    Kan de inte stänga av en specifik skärm som stör sömnen för flera ombord?

    Tycker det verkar bra märkligt att minst två passagerare och förmodligen flera andra ska få störd sömn när hela kabinen är släkt i ca 6 timmar och en av skärmarna tror det är rena rama discot.

    Har även filmat det i rent bevissyfte ombord då de ombord inte pratade speciellt bra engelska så valde jag att dokumentera det som gick att dokumentera med min mobil.

    Är det någon som är insatt i hur detta kan hända samt vad jag rimligtvis ska begära av flygbolaget i form av ersättning?

    Med vänlig hälsning mycket kluven
     
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bara en fråga, hur många vaknar av att en skärm tänds i kabinen? Då måste man vara väldigt lättväckt.
    Nu har jag ingen aning om hur säteskonfigurationen ser ut hos TAP men kunde de inte bara hängt en filt framför din skärm och använt lite tejp för att få filten att sitta kvar?

    Tror inte du får någon specifik ersättning för detta, kunde lika gärna varit din stolsgranne som valde att sitta uppe hela natten och tittade på film vilket borde störa lika mycket.
    Om inte IFE fungerar på SAS så brukar man få någonstans mellan 5000-10000 EuroBonus-poäng så jag skulle gissa på att TAP erbjuder något liknande till deras bonusprogram, eller i bästa fall en voucher på typ 100€ eller liknande.
     
    pep gillar detta.
  3. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Det är ju det jag menar att de gjorde ju inget för att avlösa problemet utan lät kunden stå för den kakan. Kändes ju inte rätt precis. Det är ju inte bara så att den tänds en gång utan den stod ju och blinkade varje gång man försökt stänga av den och man ju fick ju mata 50-100 ggr tills den gav med sig.

    Att teknik strular det är en sak, inget man kan trolla med, men borde inte kabinpersonalen agerat annorlunda?

    Kan de inte stänga av IFE på min plats exempelvis?

    Jag gillar inte den biten att jag ska lösa deras teknikstrul. De var inte lösningsorienterade direkt ombord och det kan man ju ändå tycka att de borde vara. Tänkte samma som dig, men de hade liksom ingen lösning.
     
  4. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Om den blinkade varje gång du försökte stänga av den, var du då tvungen att försöka stänga av den?

    Precis som Palmen säger så tror jag inte så många av dina medpassagerare blir störda av en påslagen IFE, sånt händer ju alltid.
     
  5. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Okej jag har som sagt inte rest business så många gånger att jag har erfarenhet av vad som är vanligt och inte. Själv har jag svårt att sova när det lyser så pass starkt och likaså min sambo. Det är därför jag febrilt försökt stänga av den.

    Söker fortfarande input på hur ni anser att crew agerat?
     
  6. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick ni inga ögonbindlar i Business, så ni kunde stänga ute ljuset från IFE:n? Själv använder jag alltid ögonbindel och öronproppar om jag vill försöka sova.
     
  7. telelina

    telelina Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller med @palmen. Har fått £70 från British Airways och 100€ från SAS när IFE varit trasigt.
     
    rickard_89 gillar detta.
  8. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Bad du besättningen att göra något åt problemet?

    Annars så är det ju inte uppenbart att de inser att du störs så mycket av det, för precis som sagts ovan så är det vanligt att några i kabinen sitter och läser, jobbar med datorn eller ser på film, så att en skärm står på är i sig inget konstigt.
     
  9. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Ja jag bad dem att stänga av det men de kunde inte sa dem...
     
  10. rickard_89

    rickard_89 Medlem

    Jo det fick vi men de var i mycket ljus färg vilket gjorde att det var trots det mycket störande. Har alltid tidigare blivit tilldelad mörka ögonbindlar.

    Verkar som att folk inte haft detta specifika problemet och det kan jag förstå är trots allt inte så vanligt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×