Senaste nytt

Tankar från moderatorer i sommarhettan i Skandinavien

agehall

Medlem
Jag kan dock förstå att det kan kännas övermäktigt att ge sig i kast med 100 sidor kommentarer för att få svar på en enkel fråga men att lära sig grunderna i hur man opererar en sökmotor tar inte lång tid.
Problemet är att trådarna inte blir kortare av att samma fråga ställs pm och om igen.

Min teknik för att få koll på ämnen är att läsa ca 30 inlägg i både början och slutet av tråden. Förvånansvärt ofta räcker det eftersom resten till stor del är repetition.
 

Hachans

Medlem
Toppen att den allmänna tonen tas upp! Det är viktigt att tänka på att tonen inte bara påverkar om folk vågar ställa frågor, utan även om de i förlängningen vågar hoppa på resor och träffar med gänget här. Det är viktigt både för forumets återväxt, men också för att det inte ska ge forumet en tendens av intern ryggdunkarklubb. Då får vi nog stå ut med upprepade frågor (som inte nödvändigtvis behöver innebära upprepade svar - det går att länka) - för att stämningen ska vara trevlig och välkomnande.

Vill man se skräckexempel på hur det kan gå, så kan man titta lite på järnvägshobbyns forum tex. Där antalet aktiva medlemmar fullständigt rasat genom golvet.
 

JacobGBG

Medlem
Vill man se skräckexempel på hur det kan gå, så kan man titta lite på järnvägshobbyns forum tex. Där antalet aktiva medlemmar fullständigt rasat genom golvet.

Något OT men har inte det snarare att göra med att Märklin och dylika har sett hobbyn helt utarmad i ljus av dålig återväxt kring ungdomar?
 

Hachans

Medlem
Något OT men har inte det snarare att göra med att Märklin och dylika har sett hobbyn helt utarmad i ljus av dålig återväxt kring ungdomar?

Jag tänkte mer på tåg i skala 1:1. Som vi håller på med flyg i skala 1:1 ungefär! ;)

På modellsidan vetesjutton hur det ser ut!
 
Toppen