Senaste nytt

Tanka upp hyrbilenbilen vid återlämning

Ja, jag måste hålla med här.
Om man har ett alternativ där man som kund kan lämna tillbaka bilen och Avis tankar åt en (till ett överpris dessutom). Då måste man väl kunna utnyttja det alternativet oavsett om man kört 2 eller 50 mil, utan att behöva känna att man blåser nästa kund?
Som kund har man ju godkänt att de debiterar en, upp till full tank.

Är det någon som blåser någon i det här fallet är det ju Avis som utlovar full tank utan att det är full tank om man ska hårddra det.

Men i praktiken är det helt enkelt så att det inte handlar om noggrannhet på decilitern här. Om mätaren visar full tank, så är det full tank. Oavsett om det går i en eller två liter till.
Självklart handlar det inte om deciliter, men om fyra personer kör 2 mil och inte fyller på för den fortfarande visar fullt, så drabbas den 5 som hyr bilen ganska rejält.
 

Thornado

Medlem
Sen kan man ju även fråga sig vad "full tank" egentligen innebär?
Många biluthyrningsställen ligger ju inte precis granne med en bensinmack så det krävs ju då att man kör en viss sträcka efter att ha tankat fullt innan man kan lämna tillbaka bilen.
 
Ja? Det var ju precis det jag skrev. Deras fel som inte har tillräckligt bra utrustning eller rutiner för att se att det saknades 1 Liter. Jag hade såklart accepterat att betala den summan om de tog betalt för den.

Då har du mao ord valt alternativet att lämna tillbaka bilen och att Avis sedan skulle Avis tanka upp den. olket de inte har gjort. Då har du ju gjort rätt.

Om du däremot kör några fåtal mil och skiter i att tanka för det märks ju ändå inte alternativet då blåser du ju nästa kund som de facto får ta upp din nota.

Systemet bygger ju på att man tankar upp bilen efter sig på en station rimligt nära utlämningsstället och inte som några här verkar göra, dvs köra lite och räkna iskallt med att tankmätaren håller sig i topp o sedan låtsas som man gjort rätt för sig...
 

nissefalk

Medlem
Jag har nu 2 gånger fått en Kia Niro Plug In Hybrid, en tanke slog mig angående lämna tillbaka bilen fulltankad skall man ha laddat batteriet fullt också då.....:)

Himla bra med denna bil för mig då den går att köra 5 mil på en laddning så om jag i fortsättningen får denna bil så blir det ingen drivmedels kostnad för mig då jag enkelt kan köra på bara batteri hem och tillbaka till hyrbils stationen.
 

Canadien

Medlem
Jag får oftast dessa Niro med bara 30% laddat batteri tyvärr. De verkar inte ha speciellt många platser där de kan ladda dem hos AVIS
 
Intressant resonemang det här med full tank, de som tycker att föregående kunden är ansvarig, gäller det andra saker också, t.ex en ostädad bil? Är det förre kunden eller biluthyrarens ansvar? Eller förrförra kunden?

Och skall man när man tankar se till att tanken är ordentligt full eller är det ok så snart pumpen slår av sjäv? Det brukar kunna skilja en liter eller två.

Om jag hyr bilen av Avis, då anser jag nog att det är deras ansvar att se till att bilen är i fullgott skick, ingen annans.
 

Canadien

Medlem
Om man kört så lite att det inte syns på tankmätaren så bör man tala om för personalen att man inte tankat eftersom de inte har något bra sätt att mäta detta på. Annars är det medvetet lurendrejeri där man hoppas slippa undan att betala.
 

Hachans

Medlem
Alltså, det är inte så svårt. Jag har råkat ut för bilar (framförallt i USA men även i Sverige) där tankmätaren står på full, men börjar röra sig ner direkt. Tankar man då så ser man att det saknas flera liter från en full tank och någon antingen har snåltankat eller hoppats på att komma undan. Jag hoppas ju att den som ertappas med att snåltanka debiteras rejält.

Och jag tycker jämförelsen med ostädad bil etc haltar. Jag tycker inte man kan kräva av biluthyraren att något annat konstaterande än att bensinmätaren står på full görs. En ostädad bil ser man att den är ostädad, men att kolla om en tank faktiskt är full är betydligt svårare.

Och att tanka innan man returnerar bilen. Jag har aldrig varit med om att det varit mer än typ max en mil mellan bensinstation och flygplats, och de gånger det varit ont om dem har hyrbilsstället varit noga med att berätta var närmaste ligger. Det får ändå räknas som fulltankad om man körde närmaste vägen.
 
Toppen