Senaste nytt

Tanka upp hyrbilenbilen vid återlämning

Capa

Medlem
I morse lämnade jag tillbaka nycklarna till bilen som jag hyrde i fredags eftermiddag. Bilen rullade exakt 0 meter under tiden som jag hyrde den. Blir ju spännande att se om de försöker ta betalt för bränsle från mig...

Vilket kontor var detta? På Klarabergsviadukten i Stockholm brukar de ställa upp bilen på gatan framför kontoret när man hämtar den. Tvivlar starkt på att bilen får stå kvar där i 3 dygn...

Jag bor nära ett kontor (i Sverige) där det kostar 599,30 kr att hyra en grupp C över en helg men blev lite förvånad när jag läste i vilkoren (
Pay Later Terms & Conditions) att de tar en avgift om man kör mindre än 75 miles, någon som kan bekräfta detta?

De brukar skriva ut miltal vid ut- och incheckning av bilen så de borde väl se att den inte körts och därmed rimligtvis inte ta betalt för bränsle.

Jag körde 2 mil, tankade inte innan jag lämnade tillbaks och blev inte debiterad för något extra bränsle.

Det är två separata frågeställningar här.

1. Måste bilen köras överhuvudtaget? Är det någon som har koll på detta med minst 75 miles enligt villkoren?

2. Huruvida man måste tanka bilen, oavsett hur långt eller kort man kört.

Fråga 1. vet jag ej svaret på. Fråga 2. tror jag är mer stationsspecifik, huruvida de faktiskt reagerar på liten (eller noll) körsträcka och därmed kräver kvitto på tankning eller ej (alltså även om mätaren i bilen visar full tank). Om svaren på frågorna innebär att det inte utgår straffavgift för körsträcka/bränsle om bilen står still så finns det ju ingen anledning att röra bilen öht.

Blir intressant att höra erfarenheter från er som redan har avslutat en hyra. Lägg gärna in vilken station det avser också för att tydliggöra.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag körde 2 mil, tankade inte innan jag lämnade tillbaks och blev inte debiterad för något extra bränsle.
Det är sånt här som gör mig så irriterad och som gör att hyrorna ibland blir gratis när jag hyr. Väldigt irriterande när man hämtar ut en bil, kör 10 mil och så går det i 15 liter soppa. Klagar direkt när det händer, får oftast hyran tillbaka då.
 
Det är sånt här som gör mig så irriterad och som gör att hyrorna ibland blir gratis när jag hyr. Väldigt irriterande när man hämtar ut en bil, kör 10 mil och så går det i 15 liter soppa. Klagar direkt när det händer, får oftast hyran tillbaka då.

Missade du någon negation i mitt inlägg? Annars förstår jag inte riktigt
 
Du tankade inte, således så kommer den som hyr bilen efter dig behöva betala för dig. Dvs du snyltar på någon annan.

Jaha, tråkigt om det är så. Tänkte inte ens den tanken. Men i så fall är det Avis fel som inte har ett bra sätt att mäta bränsle. Som kund ska man ju inte behöva betala för en tidigare kunds bränsle.
 
Last edited:
Vilket kontor var detta? På Klarabergsviadukten i Stockholm brukar de ställa upp bilen på gatan framför kontoret när man hämtar den. Tvivlar starkt på att bilen får stå kvar där i 3 dygn...

På Bromma flygplats hade de en gigantisk parkering i förhållande till antalet bilar (Stod kanske 5 sist jag var där med säkert 50-100 platser) så de hade nog inte brytt sig om den stod kvar. Beror väl på vart man hyr helt enkelt, vid Stockholm C kan man ju ge sig fan på att parkering är lite för dyrt för att ges bort gratis.

Hur skulle en sådan begränsning fungera? Om jag av någon anledning bara skulle få i 2 liter i min bil så är det ju lite svårt att lämna tillbaka dessa liter och de vill ju definitivt ha betalt. :rolleyes:

Då får du helt enkelt betala för 5 liter ändå. Missade en gång att min sambo tankat bilen (Tidigt på morgonen, hjärnan var inte helt igång), körde till macken och tankade 0.7 l och de tog betalt för 5. Var nog den dyraste bensinen jag någonsin köpt...
 
Toppen