Senaste nytt

Taktiktips för miles? Japan - Europa

minatoku

Medlem
Om ditt resemålet är Köpenhamn och vill tjäna många miles/poäng, så kan du flyga med Singapore Airlines(SQ) från Tokyo. Även om det är lite dyrare än Air China, THAI och SWISS.
Deras icke publicerade priser(consolidated fares) från Japan till Europa är bokade antingen i H, M, E, B eller Y klasser.

SQs H, M, E, B, Y klasser ger 100% miles/poäng till de flesta flygbonusprogrammen(inkl. SAS EuroBonus) inom Star Alliance och SQs B, Y klasser tillåter Star Alliance Upgrade.

Nja, för det mesta har det blivit London och Stockholm, men SQ borde väl fungera till London också? Med Thai via Bangkok till Stockholm borde ge lite extra miles, fast inte lika mycket som Singapore givetvis. Hmm, jag har aldrig åkt via Thailand och aldrig med Thai, så det borde man kanske prova? På ANAs partner airlines sida står det bara ett strek för ekonomiklass som ger 0% miles med Thai, så det kanske ger i alla fall 70% för en billig biljett?
 

minatoku

Medlem
SAS billiga biljetter är oftast bokad i L, T, U, K klasser som inte ger någon miles alls till ANA Mileage Club.

Ah, så det finns klasser som inte redovisas hos ANA :(

Du kan flyga intra Asien i ekonomiklass för 30.000 EB poäng. Så du kan t ex flyga till Bali eller varför inte till Uzbekistan? ;)
Mm, Uzbekistan, ska nog vara försiktig med att åka till länder som jag inte skulle kunna peka ut på en karta :)
 

Dr. Miles

Expert
Nja, för det mesta har det blivit London och Stockholm, men SQ borde väl fungera till London också?

Ja, Singapore Airlines flyger till följande europeiska destinationer.
Manchester, London, Amsterdam, Paris, Barcelona, Milan, Rom, Zurich, Munchen, Frankfurt, Köpenhamn, Aten, Moskva, Istanbul(Turkiet).

Med Thai via Bangkok till Stockholm borde ge lite extra miles, fast inte lika mycket som Singapore givetvis. Hmm, jag har aldrig åkt via Thailand och aldrig med Thai, så det borde man kanske prova? På ANAs partner airlines sida står det bara ett strek för ekonomiklass som ger 0% miles med Thai, så det kanske ger i alla fall 70% för en billig biljett?

De billigaste THAI biljetterna är oftast W eller V klasser, vilket innebär att du inte får någon miles/poäng någonstans.
 

minatoku

Medlem
Förlåt att jag gräver upp en gammal tråd, måste bara meddela att detta gav utdelning direkt!
Gick med i BAEC för lite drygt en månad sedan och nu när jag var tvungen att åka till Stockholm lite hastigt så fanns en bra deal på World Traveler+ NRT-LHR-ARN och tillbaka igen.
5 minuter innan de släppte ombord folk så ropas jag och ett halvt dussin andra fram till gaten och (i alla fall jag) meddelade om uppgradering till Club World! Jag skrev i 2011 tråden att målet för 2012 var att åka business en gång, trodde inte att det skulle gå så här fort!
Tack allesammans!
 

Homer

Medlem
Förlåt att jag gräver upp en gammal tråd, måste bara meddela att detta gav utdelning direkt!
Gick med i BAEC för lite drygt en månad sedan och nu när jag var tvungen att åka till Stockholm lite hastigt så fanns en bra deal på World Traveler+ NRT-LHR-ARN och tillbaka igen.
5 minuter innan de släppte ombord folk så ropas jag och ett halvt dussin andra fram till gaten och (i alla fall jag) meddelade om uppgradering till Club World! Jag skrev i 2011 tråden att målet för 2012 var att åka business en gång, trodde inte att det skulle gå så här fort!
Tack allesammans!

Då får du väl höja ribban och låta målet för 2012 var att åka First en gång:)
 

minatoku

Medlem
Ja, jag kan i dagsläget inte tänka mig hur man kan göra någonting ännu bättre, så detta måste givetvis undersökas! :)
 

Dr. Miles

Expert
Ja, jag kan i dagsläget inte tänka mig hur man kan göra någonting ännu bättre, så detta måste givetvis undersökas! :)

Det är omvänt riktning, men Moskva-Dubai-Tokyo t/r med Emirates i First class kostar ca 24.000 SEK inkl. skatter.
Det är mycket billgare än de flesta Business class priser från Japan till Europa. ;)
 

Homer

Medlem
Vill man flyga First bara för att testa så är BA reward flight saver LHR-Moskva en möjlighet
30.000 Avioser + ca200kr för en enkel, måste bokas via tfn
bäst att åka den vägen eftersom det ger tillgång till Concorde room. :)
 

Bringman

Medlem
Vill man flyga First bara för att testa så är BA reward flight saver LHR-Moskva en möjlighet
30.000 Avioser + ca200kr för en enkel, måste bokas via tfn
bäst att åka den vägen eftersom det ger tillgång till Concorde room. :)
Tack för tipset!
Tillkommer det inga skatter eller är det inkluderar i de 200 kronorna?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för tipset!
Tillkommer det inga skatter eller är det inkluderar i de 200 kronorna?
Vid British Airways Executive Club(BAEC)s ändring i fjol, införde de flat late för skatter&bränsletillägg när man tar bonusresa inom Europa zonen.
Men det är oklart om denna flat rate gäller även för First class award inom Europa zonen eller ej. För det står ingenstans.

Executive Club - About reward flights and upgrades - British Airways

Executive Club - About reward flights and upgrades - British Airways skrev:
Reward Flight Saver

Reward Flight Saver gives you a better deal on shorter flights. It's available on all British Airways and Iberia routes within zones 1-3, as long as you’ve collected at least one Avios within the last 12 months.
Explore where your Avios can take you

You pay with Avios plus a flat fee of £27/€27 in economy and £34/€34 in business, and we pay the taxes, fees and charges. To take advantage of this deal you need to select Reward Flight Saver on both your outbound and return journeys.
 
Toppen