Senaste nytt

Taktiktips för miles? Japan - Europa

Glenn E

Medlem
På Qatar Airways får man 50% miles för rabatterad ekonomi. Man det är ganska lätt att få deras guldkort.
3,5 ggr ToR på ett år räcker för guld. Då får man 100% miles för rabatterad ekonomi. Qatar är väldigt bra att flyga med, särskilt deras 777 plan som har bra utrymmen och stora skärmar både i ekonomi och business. Nackdelen är ekonomiterminalen i Doha som påminner om en skolmatsal men en ny terminal ska öppnas i år. Businessterminalen i Doha har en av de bäsa lounger jag har varit på. En annan nackdel är att Qatar inte är med i en flygallians. Men de brukar ha prisvärda biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr Qatar Airways från Japan är tyvärr inte så billig.

Air China, THAI och SWISS är bland de billigaste om man vill flyga till Stockholm/Köpenhamn. Kanske Emirates till Köpenhamn fungerar också.
Till Göteborg är det nog Turkish Airlines och säsongvis Lufthansa eller SAS som är bland de billigaste ifrån Tokyo.
 

minatoku

Medlem
Av de tre har jag faktiskt bara åkt Air China, och då enkelresa. Vanligen blir det Finnair, SAS, BA, VA eller LH, och för det mesta pris motsvarande kring 8000 - 10 000 SEK. När jag reser i jobbet så använder de någon resebyrå här i Tokyo, men de har låtit mig boka själv om jag kan hitta en billigare biljett (vilket jag brukar kunna göra).

Som det är nu så känner jag att jag kan betala "lite extra" för att få fulla miles för resan och "lite extra till" för någon form av economy extra, så länge det känns rimligt. Men som AHO tidigare påpekade så kan ibland economy extra kommer upp i samma nivå som business på Air China...
 

minatoku

Medlem
Föresten, om jag förstår den här sidan rätt så får jag 50-70% miles om jag flyger SAS med ANA-kortet i discount economy, medan SAS själva bara ger 25% till EB...

Eftersom jag aldrig kommer att nå upp till någon nivå på EB medan jag bor i Japan så vore det kanske lika bra att ge upp :)
Måste bara försöka att få användning för mina 30 000 poäng...
 

Dr. Miles

Expert
Om ditt resemålet är Köpenhamn och vill tjäna många miles/poäng, så kan du flyga med Singapore Airlines(SQ) från Tokyo. Även om det är lite dyrare än Air China, THAI och SWISS.
Deras icke publicerade priser(consolidated fares) från Japan till Europa är bokade antingen i H, M, E, B eller Y klasser.

SQs H, M, E, B, Y klasser ger 100% miles/poäng till de flesta flygbonusprogrammen(inkl. SAS EuroBonus) inom Star Alliance och SQs B, Y klasser tillåter Star Alliance Upgrade.

Den billiaste SQ biljetten från Japan är nästan garanterad bokad i H klass.

Tokyo-Singapore-Köpenhamn t/r ger över 19.000 miles/poäng per resa.

Jag flög Tokyo-Singapore-Zurich t/r med Singapore Airlines ekonomiklass tidigare och krediterade flygningarna till bmi Diamond Club när jag var bmi Diamond Club Silver.
Resan gav mig över 19.000 status miles och över 24.000 användbara miles för att som bmi Diamond Club Silver/Gold medlem får 25% bonus på alla Star Alliance partner flygbolag flygningar.
 

Dr. Miles

Expert
Föresten, om jag förstår den här sidan rätt så får jag 50-70% miles om jag flyger SAS med ANA-kortet i discount economy, medan SAS själva bara ger 25% till EB...
SAS billiga biljetter är oftast bokad i L, T, U, K klasser som inte ger någon miles alls till ANA Mileage Club.

Eftersom jag aldrig kommer att nå upp till någon nivå på EB medan jag bor i Japan så vore det kanske lika bra att ge upp :)
Måste bara försöka att få användning för mina 30 000 poäng...
Du kan flyga intra Asien i ekonomiklass för 30.000 EB poäng. Så du kan t ex flyga till Bali eller varför inte till Uzbekistan? ;)
 

TreD

Medlem
Du skall givetvis prenumerera på 'Newletters' etc från alla de bolag du använder!
På det viset blir du varse om kampanjer, ofta kortvariga, som du kan finna användbara.
 
Toppen