Senaste nytt

Taipei Taoyuan flygplats får tåglinje till Taipei stad

Fredrik

Medlem
Det går ju alldeles utmärkt att bara blippa sitt vanliga metro card också. Även det utprovat genom ett test i mars.

Funkade i övrigt utmärkt, även om det var en rätt lång underjordisk promenad från andra delar av centralstation (t ex anslutande tunnelbana).

Det stämmer men hur betalade du för ditt "metro card" och var köpte du det? Jag tänkte på hur det funkar på flygplatsen där de flesta ännu inte har sitt kort. Informationsdisken på ankomstplanet tog inte kort utan hänvisade till stationen där man inte heller tog kort. Det är möjligt att de "ska" ta kort men det var inte riktigt den uppfattningen jag fick efter att ha frågat runt.
 

Fredrik

Medlem
Perfekt, hade en väldigt udda resa ut till flygplatsen för något år sedan. Min chaufför körde inte riktigt där man fick och blev stoppade av polisen.

Tåg blir ett smidigt alternativ

Det är värt att kolla ifall det går bussar dit man ska. Det går tex en buss som stannar direkt utanför Grand Hyatt. Mycket bekvämare än att ta MRT.
 

Homer

Medlem
De har även förlängt linjen åt andra hållet, om man inte alls ska till Taipei utan söderut med tåg
är det bättre att att åka från flygpl. till Taoyuan High Speed Rail station.
 
De har även förlängt linjen åt andra hållet, om man inte alls ska till Taipei utan söderut med tåg
är det bättre att att åka från flygpl. till Taoyuan High Speed Rail station.

Såklart att det spelar roll vart man ska. :)

Om jag ska söderut så brukar jag ta shuttle bus från flygplatsen till HSR stationen. Det tar väl ungefär 15 minuter. Menar du att det nu går att ta tåg dit istället? Kan det verkligen vara snabbare än bussen på den korta sträckan? Eller har bussarna slutat gå?

Tycker dock att tåget verkar intressant om man ska in till Taipei då jag utgår från att det är snabbare och punktligare än bussarna som jag annars brukar ta.
 

Homer

Medlem
Såklart att det spelar roll vart man ska. :)

Om jag ska söderut så brukar jag ta shuttle bus från flygplatsen till HSR stationen. Det tar väl ungefär 15 minuter. Menar du att det nu går att ta tåg dit istället? Kan det verkligen vara snabbare än bussen på den korta sträckan? Eller har bussarna slutat gå?

Tycker dock att tåget verkar intressant om man ska in till Taipei då jag utgår från att det är snabbare och punktligare än bussarna som jag annars brukar ta.

vet inte mer än det står på hemsidan.

"The Taiwan High Speed Rail Taoyuan Station is about 8 km (5 mi) away and is accessible by shuttle bus
When the Airport Access MRT System is going to be completed, the station will be accessible by rail as well. "

Netro.jpg



Taoyuan Metro > Metro Guide > Metro Route > Route Map

Transportation - Taipei Taoyuan Airport (TPE)
 

maswan

Medlem
Det stämmer men hur betalade du för ditt "metro card" och var köpte du det? Jag tänkte på hur det funkar på flygplatsen där de flesta ännu inte har sitt kort. Informationsdisken på ankomstplanet tog inte kort utan hänvisade till stationen där man inte heller tog kort. Det är möjligt att de "ska" ta kort men det var inte riktigt den uppfattningen jag fick efter att ha frågat runt.

Nu blir det lite komplicerat, för det köpte jag förra gången jag var i Taipei, på någon metro-station i en automat. Kort av namn "EasyCard" som man laddar TWD på och betalar lokaltrafik med, kostar 100 TWD i deposition. De pengar jag fortfarande hade laddat från förra besöket räckte hela den här resan och har fortfarande lite över efter Taoyuan Metrout till flygplatsen, så det var några år sedan jag interagerade med de automaterna så jag är inte säker på om de tar kort.

Sägs på Taoyuan Metro > Passenger Service > Q&A att på flygplatsen så finns tjänsten "EasyCard: Sale of EasyCard, add-value, and refund service.", men om de tar kort verkar vara väl gömd kunskap.
 

Dr. Miles

Expert
Korta svaret är att man inte kan ladda EasyCard med icke-taiwanesiskt bankkort/kreditkort.
Man kan ladda EasyCard på t ex 7-Eleven men de tar inte emot kreditkort när man laddar EasyCard.


Om man har taiwanesiskt bankkort/kreditkort, kan man skaffa bankkort/kreditkort med EasyCard funktion men jag antar att det är inte det som ni efterfrågar.
 
Toppen