Tag-On flight nummer: Betydelse?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Jonas C, 1 April 2012.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag bokade en billig Aeroflot fuel-dump open-jaw fare till Tokyo i september. Vid närmare inspektion av resplanen upptäckte jag att flygningarna bär samma nummer, dvs FCO-SVO och SVO-NRT står som SU263, om bägge segmenten på hemresan står som SU264. Vad innebär detta egentligen, de kommer väl åtminstone släppa ombord mig på flygningen? Jag fick höra något om tag-on flight nummer, men har inte riktigt kunnat lista ut vad det är för något. Någon annan som vet?
     
  2. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Ibland har flera flyg samma flygnummer. Framför allt många amerikanska bolag använder det här systemet, så att man kan flyga Barcelona-New York-Chicago på DL105 fastän man måste byta plan i New York! Det kan också vara att ett flyg har samma flygnummer på utresan som på hemresan.

    Jag visste in om att även Aeroflot gör så här men uppenbarligen använder de sig av den här metoden. Att det är samma flygnummer på båda segmenten ska inte påverka din resa på något sätt, det bara ser lite lustigt ut.

    Det finns en nackdel för konsumenten med sama flygnummer och det är poänginsamlingen. I exemplet med Delta ovan så kan biljetten antingen köpas DL105 Barcelona-New York-Chicago eller DL105 Barcelona-Chicago. Har man en biljett med det senare får man för det mesta endast poäng för Barcelona-Chicago, trots att man byter plan i New York!
     
    1 person likes this.
  3. Under 90 talet trafikerade Aeroflot följande flygningar som ett flightnummer till slutdestinatinen OCH flög med samma plan.
    * Tokyo-Moskva-London
    * Tokyo-Moskva-Paris
    * Tokyo-Moskva-Rom

    Idag använder de inte samma plan mellan Tokyo-Moskva och mellan Moskva-London/Paris/Rom längre.
     
  4. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att ditt flightnr inom Europa kommer att ändras. Jag har sett att de flesta SU flighter i Europa har fyrställiga callsigns (ex AFL2234) istället för tre. Observera att det inte är en vetenskaplig undersökning :).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×