Senaste nytt

Tack bmi Diamond Club för utmärkt service!

Dr. Miles

Expert
Först vill jag ge ett stort eloge till kvinliga agenten på Indian Call Centre på bmi Diamond Club!

Min familj skall komma hem från Nya Zeeland om nångra dagar.
Deras resrutt är Auckland-Bangkok-Frankfurt-Stockholm och är bokad med bmi miles.
Problemet är att flygledarna på Frankfurt flygplats ska gå i strejk från idag fram till 1 mars.
Min familjs flygningar hamnar precis mitt i pricken av denna strejk.

Jag kollade alternativa routing både på ANA och på KVS tool, men det såg väldigt mörkt ut.
Det är ändå högsäsong i Sydostasien och i stort sätt alla Bangkok-Europa flygningar på den dagen min familj ska resa är helt slut både som award och som revenue.
Jag kollade sedan annan routing hem. t ex Aucklan-Hong Kong/Tokyo/Beijing/Shanghai-Europa-Stockholm.
Men nej, alla resor ut från Auckland var helt slut.
Sedan kollade jag routing via Singapore. Där var det också samma sak. Inga award platser från Auckland.
Däremot kunde jag hitta två plater på Auckland-Bangkok-(övernattning)-Singapore-Zurich-Stockholm. Så ringde jag till bmi Diamond Clubs call centre.

En kvinlig agent svarade och jag berättade henne om kommande strejk på Frankfurtflygplats och jag ville ändra bonusresa biljtter för min familj.
Hon var sympatisk och sa att visst det var inga problem att ändra även om det är nu inom 5 arbetsdagar från avresedatum vilket är restriktion till ändring av bonusresor på bmi Diamond Club.

Jag berättade henne om routingen via Singapore och Zurich. Men hon kunde inte se två award stolar mellan Singapore och Zurich med Singapore Airlines som syntes på ANA.
Försökte jag kolla en annan routing, Auckland-Bangkok-(övernattning)-Singapore-London-Stockholm. Men det var samma problem på Singapore Airlines sträcka.

Men plötsligt kvinliga agenten sa att hon hittade två platser på Bangkok-Stockholm med THAI på den dagen jag ville ha, fast i Business class som inte syntes på ANA.
Jag sa, okej snälla, boka de platserna direkt!

Även om det kostar mer, tyckte jag att det är lika bra att de kommer hem direkt istället att åka via Singapore och Zurich.
(Om det hade varit jag som reser ensam, så spelade ingen roll. Men när man reser ensam en treåring, är direktfyg uppskattad.)

Jag ursprungligen betalade 25.000 bmi miles + 170 GBP cash + skatter per person för Auckland-Bangkok-Frankfurt-Stockholm enkel bonusresa i ekonomiklass.
Nu hela resan gick upp till Business class award och det blev 37.500 bmi miles + 255 GBP + skatter för Auckland-Bangkok-Stockholm. Så betalade jag mellanskillnaden 12.500 bmi miles + 85 GBP per person.
Eftersom det var involuntary change, slapp jag att betala 20 GBP per persons ombokningsavgift.

Det var lite synd att THAI inte hade några lediga Business class stolar på Auckland-Bangkok den dagen.
Men att komma hem utan strul är viktigare den här gången.

Hela proceduren tog nästan en timme, men hon var så tålmodigt och gjorde flera försök att kolla olika routing.
Jag är mycket tacksam för denna service och mitt compliment letter är redan på väg till England.

Tummen upp, bmi Diamond Club!
 
Toppen