Senaste nytt

Ta sig ut från F-piren på Oslo

Juraj

Medlem
Man skiljer på ankommande/avgående också på Ataturk och enligt @Jonas C är det inte något problem där. Sedan ska det läggas till att sättet hur de skiljer på ankommande/avgående inte är bullet-proof, det brukar stå en person på bryggan som jättesnabbt (eller snarare knappt) tittar på boardingkortet och skickar antingen till passkontrollen eller till den internationella terminalen. Är man tillräckligt självsäker kan man gå dit man vill.
 
Jag gick i helt andra tankar och passerade passkontrollen in till F-piren på OSL. Den enda människa som jag hittade att fråga påstår att det inte går att gå ut igen när man väl har gått in. Är det verkligen så? Och om det går att komma ut igen, var gör jag det? Har letat runt lite men utan att hitta någon utgång.

Vill helst slippa att sitta här i en timme, och hade ju tänkt hänga i loungen.
Känner mig som en oerhört omedveten resenär för tillfället...

Flög Arlanda-Oslo-London i onsdags och slogs också för sent av tanken att loungen nog ligger på andra sidan säkerhetskontrollen jag just passerat. Men med 45 min mellan flighterna så fanns det ändå inte tid till både lounge- och toabesök.
 

cnord

Medlem
Finnes en trapp opp 1etg på non-schengenn til passkontrollen, gå så ned i bagasjehallen og ut gjennom toll.

Sånn er det over alt i europa, du kan alltid gå schengen-->non schengen uten ny sikkerhetskontroll, men ikke motsatt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gick i helt andra tankar och passerade passkontrollen in till F-piren på OSL. Den enda människa som jag hittade att fråga påstår att det inte går att gå ut igen när man väl har gått in. Är det verkligen så? Och om det går att komma ut igen, var gör jag det? Har letat runt lite men utan att hitta någon utgång.
Snubben som sitter i en kur och kräver att få se ett pass brukar vara en bra hint.. ;)
Alltså,du gått genom den här passkontrollen autopilot utan att märka?
Oslo.jpg
 

Myggan

Medlem
Enda vägen ur är att nån som jobbar där släpper ut dig så du hamnar på ankomstnivå. Men oftast är vi lata och säger att man inte kommer ut, eftersom vi måste ringa till passkontrollen, och sen följa dig hela vägen så vi ser att du kommer åt rätt håll. Sen kommer man in i utland via transfersäkerhetskontrollen. Så om det är ett inkommande flyg där, så kan det ta ett tag att komma genom allt
 
Finnes en trapp opp 1etg på non-schengenn til passkontrollen, gå så ned i bagasjehallen og ut gjennom toll.

Sånn er det over alt i europa, du kan alltid gå schengen-->non schengen uten ny sikkerhetskontroll, men ikke motsatt.
Jag hittade inte den utgången.
Och jag skulle säga att det inte är så överallt i Europa. De flesta flygplatser jag har varit på är det bara att traska igenom passkontroll för att komma tillbaka.
 

cnord

Medlem
jaha? det var nytt for meg at en sikkerhetskontroll i usa, thailand, tyrkia ,afganistan, syria osv osv er nok for å komme inn på sikker sone på europeiske flyplasser??
 
Toppen