Senaste nytt

"ta" med sig alkoholen när man kliver av

Volatyle

Medlem
Den här har jag funderat lite på. Jag brukar ofta köra "vitt + mousserande" till måltiderna när jag flyger SAS Plus vilket får till följd av att jag inte helt sällan får en flaska (ibland båda...) till övers. Personalen på SAS öppnar ju aldrig dessa själva (och även om dom gör det har dom ju skruvkork) så jag brukar faktiskt tänka på miljön (nåja...) och ta med mig dom när jag kliver av. Helt ärligt så tycker jag storleken på flaskorna är perfekta, önskar jag kunde köpa ett kit av dessa på bolaget - eftersom jag ofta kan bli sugen på att bara dricka ett glas vin, eller dra ner nån dl i nån sås man slänger ihop.

Hur som helst, det fick mig ändock av ren nyfikenhet att fundera på en sak. Vad säger lagen här egentligen? Jag kanske har haft tur med kabinpersonal men än så länge verkar dom ju inte bry sig det minsta av att jag tar med mig dessa av planet när vi landat.

Vol
 

Canadien

Medlem
Moralen säger nej, men vad lagen säger vet jag inte :)
Dock fick jag en gång ett par småflaskor mousserande av pursern tillstucket mig strax innan landning som tack för att jag bytte plats så att en barnfamilj fick sitta tillsammans. Dessa antar jag han inte ämnade mig dricka upp på studs. (Longhaul)
 

In_Sweden

Medlem
Tekniskt sätt så borde det väl vara samma sak som om du får med dig en oöppnad flaska från krogen. Vilket är olagligt.
Sen så kanske det skiljer på in och utrikes, med utskänkningstillstånd och så. Men jag har ingen aning.
 

Holloman

Medlem
Jag känner mig lite kluven. Åh ena sidan så känns det ju fel att slänga dem om man har halva flaskan kvar eller som Canadien säger om man får dem som tack för att man ställt upp och bytt plats så känns det OK även moraliskt. Det händer dock rätt ofta att jag ser folk beställa en extra flaska vin eller avec till kaffet och direkt stoppar ner dem i väskan. Det får jag taskiga vibbar av.
 

Volatyle

Medlem
Jag känner mig lite kluven. Åh ena sidan så känns det ju fel att slänga dem om man har halva flaskan kvar eller som Canadien säger om man får dem som tack för att man ställt upp och bytt plats så känns det OK även moraliskt. Det händer dock rätt ofta att jag ser folk beställa en extra flaska vin eller avec till kaffet och direkt stoppar ner dem i väskan. Det får jag taskiga vibbar av.

Men är det för att det är alkohol inblandat som gör det moraliskt tveksamt? Om jag drar en parallell till att du går till lokala kebabstället och käkar lunch och under lunchen ingår det gratis dricka ur deras kyl. Du hämtar en burk, men dricker istället vatten till din kebab och tar sedan med dig burken hem. Ingen skulle lyfta på ett ögonbryn...

Vi svenskar tenderar ju spinna loss lite på just alkohol och dess regler/ramverk, så en intressant frågeställning är ju om kabinpersonalen faktiskt begår brott eller man sätter dem i onåd för att man tar med sig flaskorna - isåfall köper jag rakt av att det inte är ett ok beteende, men i övrigt har du ju 'indirekt' betalt för produkterna genom din biljett.
 

Volatyle

Medlem
Vill passa på att poängtera att jag inte försöker försvara mitt beteende (to each his own) utan är mer intresserad av det juridiska här...
 

Holloman

Medlem
Men är det för att det är alkohol inblandat som gör det moraliskt tveksamt? Om jag drar en parallell till att du går till lokala kebabstället och käkar lunch och under lunchen ingår det gratis dricka ur deras kyl. Du hämtar en burk, men dricker istället vatten till din kebab och tar sedan med dig burken hem. Ingen skulle lyfta på ett ögonbryn...

Vi svenskar tenderar ju spinna loss lite på just alkohol och dess regler/ramverk, så en intressant frågeställning är ju om kabinpersonalen faktiskt begår brott eller man sätter dem i onåd för att man tar med sig flaskorna - isåfall köper jag rakt av att det inte är ett ok beteende, men i övrigt har du ju 'indirekt' betalt för produkterna genom din biljett.

För mig är det nog just beteendet att beställa in tex en avec med den direkta avsikten att stoppa ner den i väskan som stör mig.
 
Toppen