Ta med ID/pass till Norge fram till 28 juli

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av fcl, 26 Juli 2014.

1. fcl

fcl Medlem

Enligt TT så bryter Norge tillfälligt passunionen igen:

Om det stämmer att de slutar att acceptera svenskt körkort så blir det problem för många sällan-resenärer som reser landvägen.

Norge inför passkrav - Nyheter | SVT.se

2. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var inte så svårt att förutse, undrar bara varför norrmännen väntade med beslutet? Vad händer med de svenskar som redan är i Norge, fast utan pass/idkort, när de ska resa hem?

3. Jag är just nu i Norge, och skall flyga från Bergen (BGO) i morgon till LHR. Igår åkte vi upp till Bergen till ett stort event som min bror skulle deltaga i. Det var påtagligt med det som händer att jag för första gången såg väpnat polis på gatorna i Norge.

Jag gissar antalet resande som inte alls har ID-handlingar med sig är rätt få..

4. Tydligen så duger svenskt körkort, även om rubriksättningen säger något annat.

Norge kräver svenskar på pass - DN.SE

5. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Utresa är väl inte påverkat?

6. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var folk bor är nog inte relevant på frågan om man får resa ut ur Norge utan ID. Att man inte får resa in utan ID är solklart.

8. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ble nektet å reise hjem til Norge uten pass - kapteinen måtte gripe inn - Terrortrussel mot Norge - VG
    Edit: Den 22 juli 2011 blev jag tvungen att visa pass/idkort för norsk polis när jag var på transfer, på väg hem till Sverige. Kontrollen skedde vid ingången till utrikes från inrikes, en plats jag varken förr eller senare varit med om någon som helst kontroll, på någon passagerare överhuvudtaget. Jag var alltså tvungen att visa pass/idkort för att få flyga hem till Sverige. Min erfarenhet säger därför att man inte ska bli förvånad om samma sak händer nu, dvs svenskar måste visa pass/idkort för få att flyga hem till Sverige.

Last edited: 26 Juli 2014

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!