Ta med ID/pass till Norge 3-12 december 2012

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Jacob, 5 December 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

I samband med utdelningen av Nobels fredspris i Oslo har Norge temporärt infört gränskontroll även vid resa till och från andra Schengenländer under perioden 3-12 december.

Även om svenska/nordiska medborgare som reser mellan Norge och övriga Skandinavien nog klarar sig ganska lindrigt undan rekommenderas alla besökare till Norge under denna period ta med pass eller annan giltig ID-handling som styrker nationalitet då kontroller kan förekomma på flygplatserna och vid gränsstationerna.

2. Jacob

Jacob Medlem

I samband med utdelningen av Nobels fredspris i Oslo har Norge temporärt infört gränskontroll även vid resa till och från andra Schengenländer under perioden 3-12 december. Under denna period rekommenderas alla besökare till Norge ta med pass eller annan giltig ID-handling som styrker nationalitet då kontroller kan förekomma på flygplatserna och vid gränsstationerna.

Se hela inlägget

3. skydiver

skydiver Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men nationellt ID-kost måste väl i detta fall fungera lika väl antar jag? Det styrker ju nationalitet osv. (Brukar svenskar resa till Norge utan både pass och Nationellt ID-kort normalt? Jag har alltid det sistnämda.)

4. HenrikAI

HenrikAI Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Körkort/vanligt leg fungerar bra.

Last edited: 5 December 2012
  5. CarlT

CarlT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var inte schengen en bidragande orsak till att EU fick fredspriset?

6. Johannes

Johannes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    V har passfrihet i Norden, skulle aldrig falla mig in att ta med mig något annat än körkortet till NO/DK/FI/IS och det kommer inte bli problem under denna period heller, så länge man har någon form av ID.

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har alltid minst 3 pass med mig i väskan. Man vet ju aldrig när man måste iväg någonstans. Gäller även när jag reser till Norge.

1 person likes this.
  8. Haha, medveten globetrotter :)

9. Marcus01

Marcus01 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har även med mej nycklar till mina 9 olika bankfack runtom i världen, vet ju aldrig när det är dags att dra sej tillbaka:cool:

10. The Bourne Identity?

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!