Senaste nytt

Ta med gäst eller inte i SAS Scandinavian Lounge

palmen

Moderator
jag fick förklarat i ARN att jag måste först scanna mitt boardingkort och därefter gästernas för att det ska funka. Reser ofta med hela familjen på totalt 5 personer och det har inte varit några problem. Testade därför vid ett tillfälle samma process fast denna gång med mig, min fru plus en väninna, samtliga på samma PNR, men med olika efternamn. Det var inga problem att komma in. Undrar hur smart datorn är att känna igen "närmaste" familjemedlemmar när de är på samma bokning. Har någon annan samma erfarenhet?
Grindarna är inte smarta alls, enligt uppgift släpper den in nästkommande 4 personer som går direkt efter en så länge man inte står och såsar.
 

Thornado

Medlem
Det har hänt mig några gånger att det står någon och väntar vid grindarna och smiter med in. Urbota dumt system.

Det är ju skönt att kunna gästa in någon utan att behöva hjälp från personalen, men med nuvarande system så är det ju lite väl lätt att smita in. Skulle jag själv vilja "planka" så skulle jag nog inte hänga vid grindarna (lite för uppenbart, inte minst för personalen) utan vänta vid servicecenter och vänta tills någon kommer för att åka hiss upp till loungen och åka med i samma hiss för att sedan gå in direkt efter denne.

Bäst vore ju kanske om det fanns en "gäst-knapp" på insidan av spärrarna så att man gick igenom själv och sen tryckte på knappen innan ens gäst scannar sitt boardingkort.
 
Bäst vore ju kanske om det fanns en "gäst-knapp" på insidan av spärrarna så att man gick igenom själv och sen tryckte på knappen innan ens gäst scannar sitt boardingkort.
Det vore en bra lösning! Eller att man innan man går in knappar in antalet gäster. Något i den stilen vore bra.
Pinsamt med vuxna människor som plankar in för att spara någon/några hundralappar. Men framförallt så vill jag inte ha dit människor som stjäl bagage eller rotar i fickorna.
 

Canadien

Medlem
Det vore en bra lösning! Eller att man innan man går in knappar in antalet gäster. Något i den stilen vore bra.
Pinsamt med vuxna människor som plankar in för att spara någon/några hundralappar. Men framförallt så vill jag inte ha dit människor som stjäl bagage eller rotar i fickorna.

Ja, eller som jag skrev någonstans tidigare. Att gästen går först, får upp "Access denied - scan hosting travelers boarding pass" så scannar EBG/D/P sitt. Man kan då implementera att upp till 4 gäster på samma PNR är OK, eller 1 gäst med annat PNR. Inte helt vattentätt och om familjen har olika PNR så funkar det inte. Men borde ge mindre fel än idag.
 

011430121

Medlem
Bäst vore ju kanske om det fanns en "gäst-knapp" på insidan av spärrarna så att man gick igenom själv och sen tryckte på knappen innan ens gäst scannar sitt boardingkort.
Så var det på ARN T4 loungen för 10-15 år sedan, innan den som hade access till loungen gick in stå tryckte man på en skärm att man hade en gäst, man kunde bara gästa en person, minns inte om man fick ta med en hel familj på den tiden och hur det i så fall fungerade, det satt oftast en kille till vänster som var loungevärd
På den tiden hade jag ca 6-10 inrikes resor per vecka så det var många besök i den loungen. Var där när CCN började sända från 9/11 och såg när maskinen körde in i den andra skyskrapan.
Här blev det mycket OT.
 
Last edited:

mischadee

Medlem
Hej. Vad räknas som familjemedlemmar? Får min sambo som är EBG ta med sig syster samt systerns och vår son? Det är alltså SAS loungerna i Stockholm som är i fråga.
 
Toppen