Senaste nytt

Ta med en vän till loungen – hur funkar det i praktiken?

Luke

Medlem
Jag är också av uppfattningen att bådas boardingkort egentligen skall scannas för att kontrollera att båda flyger star alliance, men i praktiken har de bara scannat mitt, tittat på min gäst och sagt välkommen in. Detta gäller ARN.
 

Juraj

Medlem
Passerade IST och Turkishloungen för ett par veckor sedan med min fru och eftersom det var lång kö till manuellt insläpp testade vi att skanna mitt kort två gånger – vilket funkade. Men är det okej, eller riskerar man att göra någon sur?

Jag provade samma sak. Betydligt fler än två gånger. Med olika tidsintervaller emellan. Funkade varje gång. Testade till och med med infant-boardingkort (hon fick min status på sitt boardingkort), funkade också utan problem. Jag vara bara nyfiken, jag föreslår inte att det ska missbrukas. Och ibland står en värdinna vid automaterna och kollar vad man gör.

När det gäller Arlanda, har de aldrig skannat gästens boardingkort, kanske eftersom gästerna oftast är min fru och dotter, så värdinnorna antar nog att vi flyger med samma flyg och att det är onödigt att kolla frugans boardingkort.

I Uniteds lounger på EWR var man väldigt petig med att också skanna gästens boardingkort. Likadant i Lufthansas lounger på FRA och MUC.
 

fcx

Medlem
Min erfarenhet (sett över alla loungebesök) är att gästens boardingkort kollas ungefär hälften av gångerna. Har inte hittat någon systematik i det än.
 

dino_81

Medlem
Jag kan inte komma ihåg att min gäst (oavsett om gäst kan antas vara familj, vän eller kollega) inte har behövt scanna sitt boarding card efter det att de loungepersonalen har scannat mitt (dvs. den som gästar).

På vissa kontraktslounger (och kanske även flygbolagens egna lounger?) saknas scanningsmaskin men då har även gästens uppgifter skrivits in.

Så jag håller med @agehall om att detta är normen
 
Toppen