Senaste nytt

Ta med alkohol (vätska) när man byter plan - vad gäller?

Svante

Medlem
:) lao-lao är kanon. Minns väl detta då jag bodde/jobbade i Laos en tid. Där fanns det att köpa i parti och minut:) Smaskens!
 
Däremot en fråga; vad i hela friden är det för fulsprit du har tänkt att köpa i Kairo som inte finns i München?
Egypten är ju inte direkt känt som landet med god inhemsk dricka...

Ha, ha - ja du! Av erfarenhet vet jag att man ibland kan göra finfina fynd på mer udda destinationer men i just faller Kairo var det inte riktigt så. Spriten var marginellt dyrare än på MUC så jag sket i det vilket var en himla tur då det dels gjordes en vätskekontroll i gaten i Egypten (då de tog folks flaskor, bussigt för de som precis köpt något) och sedan givetvis även en koll i München.


Jag har ocksa blivit av med sprit nar jag kommit fran Egypten, valdigt irriterande! Forsokte kora den egyptiska stilen i Wien, hoppa och flaxa med armarna och gasta lite men det funkade ICKE och min billiga fin-sprit togs i beslag. Hade jag haft lite mer tid hade jag nog gatt in pa toan och druckit upp sa mycket jag bara orkade och sjalv hallt ut resten....inbillar mig namligen alltid att personalen har schyssta fester ibland ;)

Det AR billigare med sprit i Egypten trots att det ar ett muslimskt land i huvudsak, darfor vill man garna shoppa dar!

Jag lider med dig men kan rapportera att jag en gång just Tyskland faktiskt lyckats med din taktik. Kom från USA (har för mig att det var från SFO) och mellanlandade i Frankfurt. Givetvis separat koll trots att jag var i transfer och kvinnan skulle beslagta min whiskey som var förseglad och korrekt förpackad. Jag vägrade och sa att den var korrekt förpackad, att jag var i transit och att jag annars ville prata med hennes chef. Vips så vinkades jag vidare.

Dock svor jag att ALDRIG mer chansa...
 

GOTATH

Medlem
Bara en liten undran som säkert besvarats på annat håll.

Jag anländer till Stockholm från New York med SAS och har transfer till Göteborg. Byter alltså från T5 till T4 och behöver passera ny säkerhetskontroll. Om spriten(inköpt i USA) är förpackad i förseglad påse så får jag väl ta med mig den i handbaggaget?
 

011430121

Medlem
Ja, men om jag inte missminner mig så får inte inköpet vara äldre än 24 timmar! Tror att det är därför man sätter fast kvittot synligt.
 

Gus

Medlem
Jag ska resa från Larnaca (Cypern) till Arlanda med Air Serbia och byter således plan i Belgrad. Kan jag köpa sprit på flygplatsen i Larnaca, eller blir det en säkerhetskontroll i Belgrad?

Någon som vet var det är billigast sprit (whiskey, gin) utav Cyperns vanliga affärer, Cyperns flygplats eller Belgrads flygplats?
 

rob74

Medlem
Ja, men om jag inte missminner mig så får inte inköpet vara äldre än 24 timmar! Tror att det är därför man sätter fast kvittot synligt.

Har för mig att de har ändrat detta till 60+ nånting timmar.
Frågade för någon månad sedan, men siffran har fallit ur minnet och nu hittar jag ingen info då jag söker.
 
Har för mig att de har ändrat detta till 60+ nånting timmar.
Frågade för någon månad sedan, men siffran har fallit ur minnet och nu hittar jag ingen info då jag söker.
Jag har försökt hitta information om detta, då jag har ett gammalt minne om 24 timmar. Har nämligen övernattning på Arlanda mellan flygen. Är det någon som vet vad det är för tidsgräns?
 
Toppen