Ta bagaget själv genom tullen i Toronto?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av khybner, 27 Augusti 2016.

1. khybner

khybner Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Värt att notera är att i Zürich sa Swisspersonalen att jag var tvungen att ta väskan genom tullen i Montreal och sedan checka in på Air Canada - vilket inte är korrekt.
    Om väskan är taggat till en destination i US så behöver man inte göra det utan man går direkt till US preclearance-området där man får vänta till väskan fått transfer.

2. JohanA

JohanA Medlem

Att väskan "får transfer", som du kallar det är just det som agenten menade.
    Fungerar det på samma sätt som i Toronto så får man väl ta väskan från bandet och "ta den genom tullen" innan man kan gå till passkontrollen.

3. khybner

khybner Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, agenten sa till mig att jag var tvungen att ta väskan från bandet och gå genom tullen men så var inet fallet. Jag gick direkt till US transfer och gjorde min immigration i en APC-maskin. Där fanns en display på alla passagerare som skulle till US och jag fick inte gå igenom immigration innan mitt namn stod i grön färg vilket enligt tjänstemannen från US betydde att att min väska var avlastad och väntade på att bli pålastad på US-flighten.

Så jag såg aldrig min väska fysiskt i Montreal.

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde transfer i Toronto för 1 månad sedan för vidare resa till USA. Behövde aldrig hämta mina väskor och ta genom tullen. Att de undrade vad jag hade i bagaget är dock en annan story.

khybner gillar detta.
  5. JohanA

JohanA Medlem

Ah ok... har aldrig gjort pre-clearance med checkat bagage med det var så de andra gjorde då iaf.
    Tror att i Toronto måste man ta väskan själv. Det finns en bagageband där iaf, men någon annan vet säkert exakt.

6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag precis skrev, man behöver inte ta väskan själv.

7. JohanA

JohanA Medlem

Jag såg. Lugn och fin nu. :)

khybner gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!