Tågresa mellan Beijing och Dalian, China Railway Soft sleeper

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Dr. Miles, 3 November 2013.

  1. Jag kom till Beijing station ca 50 min före avgång.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 02.jpg

    Det finns biljettkontroll med ID som är registrerad på biljetten. Därför kan man inte köpa andras biljett och åka med den längre.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 03.jpg

    Beijing station var byggd kolonialstil och kinesiska staten behåller stilen fortfarande.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 04.jpg

    Det finns separat väntesal för varje avgångar. Väntesalen nr. 3 är för tåget mot Dalian.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 06.jpg

    Boarding började ca en halvtmme före planerad avgångstid.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 07.jpg

    Gång till perrongen.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 08.jpg

    Tåget är väldigt lång, kanske 20 vagnar?
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 09.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 12.jpg

    Det fanns en tågvärd för varannan vagn.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 13.jpg

    Jag valde Soft Sleeper (deras First class sleeper) för denna resa. Det finns fyra sängar i varje kupé.
    Min plats är 31 i vagn nr. 3. Sängen på under sidan till höger är min plats.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 23.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 22.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 20.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 24.jpg

    Passageraren lämnar sin biljett till tågvärden och man får ett plastkort. Tågvärden väcker passageraren innan tåget ankommer till passagerarens destination. Ganska smart system då man inte riskerar att missa sin station om man måste kliva av mitt i natten.

    Toalett. Jag var lite förvånad att det fanns toapapper installerad.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 26.jpg

    Rummet där man kan hämta het vatten.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 14.jpg

    Rummet för tågvärden.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 32.jpg

    Tåget passerade Dalians förort.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 28.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 29.jpg

    Ankomst till Dalian station.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 31.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 33.jpg

    Chauffeur drive från perrongen? Är det någon höjdare från partiet?
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 35.jpg

    Fasaden av Dalian station och utsikt från stationstorget.
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 37.jpg
    China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 38.jpg

    Sammanfattning:

    Det var helt okej komfort när det var bara två passagerare i kupén.
    Jag lyckades att sova mellan kl. 21 och kl. 1 och mellan kl. 2 och kl. 6:30, så kännde jag med utvilad när jag kom fram till Dalian.
     
    14 personer gillar detta.
  2. majer

    majer Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant rapport.

    Är det tyst och lugnt på sovtågen i Kina?

    Kupén skiljer sig inte så mycket från SJs dito, dock verkar den fräschare.

    Den notoriske inser att inget av den kinesiska tecknen i "Beijing Railway Station" och "Dalian Railway Station" är sig likt. Hur kan det komma sig? Jag trodde ändå att "Railway Station" skrevs på samma sätt i Beijing som i Dalian?
     
  3. Ja, det var relativt tyst och regelbundet ljud från spårgropen var till och med skönt när man somnar in.

    Kinesiska tecken på Dalian Railway Station på perrongen är ett teckensnitt från datorn. Kinesiska tecken av Beijing Railway Station på fasaden är kaigrafistil som brukar vara någon höjdare har skrivit.
     
    1 person likes this.
  4. ESSA

    ESSA Medlem

    Själv har jag åkt sovvagn från Peking till Hong Kong (25 timmar - bara för att ha testat) samt snabbtåg mellan Beijing och Tianjin.
    Helt klart två olika upplevelser!
    Har några bilder från höghastighetsresan som jag kanske lägger upp men när de togs hade jag ingen tanke på redaktionellt syfte. :)

    OT gällande just kinesiska tecken...

    Såg tre tecken på en fasad som jag kände igen och tänkte att det här ska jag kunna lösa.
    西 xi (uttalas nästan som engelska she) betyder bl.a. Väst (väderstreck)
    门 men (bäst beskrivet som när man irriterat säger men, fast med en blandning av mön och men) betyder port/öppning/entré
    子 zi (dze) betyder barn/son eller används som tillägg beroende på ton

    Dr Miles får gå in och rätta mig om jag misstolkat. :)

    Jag fick fram ljud som lät ca shimenze

    Siemens!

    Lättplätt! ;-))

    Önskar Dr Miles en trevlig vistelse i Kina!


    (Kranen med hetvatten finns där bl.a. för att passagerarna ska kunna fylla på sina te-flaskor samt instans noudles.)
     
  5. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmmm... Om det inte finns, hur gör kinesen då - har med sig eget papper eller...?
     
  6. ESSA

    ESSA Medlem

    Det stämmer. Alla bär med sig pappersnäsdukar/toapapper överallt.
    Det är även förvånande att det inte var en "squat" toilet (hål i golvet) på tåget. Möjligen för att den är i soft sleeper vagnen...
    OM du lyckas hitta en västerländsk toalett på ett mindre västerländskt område kommer du högst troligt se fotavtryck på sittringen. ;)

    Men för västerlänningar som åker till Kina märks detta sällan av. Såvida du inte går på en offentlig toalett i områden där locals rör sig mest. Då kan du få sitta på huk i ett utrymme utan väggar som skärmar av mot andra om det vill sig illa. ;) Har du inte med dig toapapper då riskerar du att få använda dig av sedlar. ;-)

    En sak till...
    Avloppsrören är sällan av samma standard som på många andra platser. Papperskorg finns.
    Detta gäller även på en del västerländskt drivna restauranger.

    Kina är en kontinent. Det är självklart stora olikheter beroende var man befinner sig och i vilka områden man rör sig i. Du kan åka till Kina och aldrig se skymten av detta så klart. :)
     
    Last edited: 3 November 2013
  7. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Kul med en reserapport från tåg i Kina. Själv har jag bara åkt Hong Kong-Guangzhou och Chongqing-Chengdu vilka båda har varit avklarade på ett par-tre timmar. Avundas inte kollegan som åkte tåg i 44 timmar och som inte fick sitt- eller liggplats då tåget kraftigt överbokats kring kinesiska nyåret. :(
     
  8. Jag har gjort det mellan Kunming och Changsha, ca ett dygn stående när jag var student. Jag gör aldrig o m det.
    Det var samma orsak som din kollega, jag reste vid kinesiskt nyår.

    Det som var bra med kinesiskt tåg är, att det fanns ombord cash-upgrade till Sleeper seat.
    Jag och min kompis fick Hard Sleeper plats från Changsha till Beijing så vi var inte helt slut när vi kom tillbaka till Beijing.
     
  9. ESSA

    ESSA Medlem

    En bieffekt med att ha bott i Kina ett tag är att jag fortfarande alltid tar med mig nån extraservett från restaurang/café.
    Man vill liksom inte hamna i knipa. ;-)
     
  10. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns som man kan åka tåg i Kina igen, senast (97-98) så var det bara "huk" modell och väldigt skakigt vilket ledde till att man inte var frekvent besökare av faciliteterna.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×