Senaste nytt

Tågolyckan vid Södra Station i Stockholm

ESSA

Medlem
Totalkaos i biltrafiken idag som följd av problemen med tågen. Det stod helt still på E18 när vi åkte förbi och det var långa köer för att ens komma upp på E18.
Väldigt trångt på tågen i rusning när det bara går 4 tåg istället för 8 per timme.

En effekt så klart av det inträffade. Bra att bli påmind så man kan försöka ta mer tid på sig att komma fram. Här väntar en resa via E4/E20 från Sollentuna, förbi hela stan söderut. Dock lite senare idag, runt lunch. Kan rapportera ifall jag märker att det ff är högt tryck på vägarna då.
 

Glenn E

Medlem
För tåg söderut ta SJ2000 mot Malmö.
Det går hela vägen och stannar extra i Flemingsberg, Södertälje syd och Katrineholm just nu.
 

HenrikAI

Medlem
Tog 90 minuter (mot 30 minuter normalt) för mig att åka till jobbet igår. Pendeltåget stod stilla i 55 minuter, sen togs det ur trafik och då blev det buss+tunnelbana istället för min del. Kom dock hem som vanligt på kvällen, och i morse var det inga problem (och inte ovanligt folk heller, trots inställda extratåg). Skönt. (Åker linje 35, norr om stan).
 
Last edited:
Jag kan ge lägesrapport. Jag jobbar på Röjning/bärgning av tåget och vi har fått upp 2 vagnar på spåret. Loket står illa till och en vagn har bokstavligen grävt sig ner i stenen :) Ett spår är helt öppnat och runt 14-15 tiden skall ett spår till öppna. Ger dock inte så mycket mer framkomlighet. Ni verkar ha bra koll så god natt för mig nu!
 
Last edited:

jth

Medlem
Jag kan ge lägesrapport. Jag jobbar på Röjning/bärgning av tåget och vi har fått upp 2 vagnar på spåret. Loket står illa till och en vagn har bokstavligen grävt sig ner i stenen :)

Av bilden som finns i media ser man en rätt stor makadamhög framför pelarna och jag antar att den inte fanns där förut. Är det loket som grävt ner sig i ballasten också?
Hur gör ni för att lyfta loket eftersom det inte går att komma in med kranar? Har ni domkrafter (rätt maffiga i så fall antar jag). Vore kul att få veta lite mer om hur man gör för att flytta så tunga saker :)
 

agehall

Medlem
Hur gör ni för att lyfta loket eftersom det inte går att komma in med kranar? Har ni domkrafter (rätt maffiga i så fall antar jag). Vore kul att få veta lite mer om hur man gör för att flytta så tunga saker :)

Simon är släkt med stålmannen och kommer att lyfta upp allt själv. Dock är han lite försiktig med att visa upp dessa superkrafter, så han vill helst inte göra det när hans kollegor ser på. Därför tar det tid...

;)
 
Har massor med bilder och filmer över hur hela arbetet har gått till. Dock har jag inte möjlighet att ladda upp dessa (regelverket sätter stopp) men jag kan absolut visa dom som har vägarna förbi Stockholmsträffen den 21 nov på Monks :)

Troligen blir de att köra hela natten nu. Jag väntar på svar från kollegan om dom får loket i rullning!
 
Toppen