Senaste nytt

Tågolyckan vid Södra Station i Stockholm

Alf

Medlem
Det är inte enkelt att ta sej hem för oss från landet. Så här står det på SJ hemsida för resa söderut.

4) Tåg från Stockholm mot Malmö/Köpenhamn utgår ifrån Södertälje. Resande från Stockholm hänvisas enligt följande:
SL tunnelbana Stockholm C - Telefonplan.
Ersättningsbuss Telefonplan - Älvsjö.
SL pendeltåg Älvsjö - Södertälje hamn.
Ersättningsbuss Södertälje hamn - Södertälje syd.
I Södertälje syd sker byte till tåg.
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte enkelt att ta sej hem för oss från landet. Så här står det på SJ hemsida för resa söderut.

4) Tåg från Stockholm mot Malmö/Köpenhamn utgår ifrån Södertälje. Resande från Stockholm hänvisas enligt följande:
SL tunnelbana Stockholm C - Telefonplan.
Ersättningsbuss Telefonplan - Älvsjö.
SL pendeltåg Älvsjö - Södertälje hamn.
Ersättningsbuss Södertälje hamn - Södertälje syd.
I Södertälje syd sker byte till tåg.

Det är lite synd att man inte får några elite qualifing segments eller elite qualfing kilometers på SLs transportmedel. Annars hade det varit gyllene tillfälle för segment run.
 
Tro det eller ej, men många betalar faktiskt pengar för att åka kollektivt till jobbet!!!

5.000 SEK per dag? :rolleyes:
Klart det finns folk som åker kollektivt, så även jag ibland.

Dr.Miles ska vara en moderator och föredöme (lol) och drar upp helt orelevanta incidenter som inte ens har ett uns av förknippelse med denna incident. Men han är ju en likes-jägare och så får det väl vara.
(Jag kan inte ignorera personen heller av tekniska skäl.)

Att vi är bortskämda och bekväma i landet, ja visst men betalar man cirka 5.000 SEK för att åka A380 som BA gick ut med (har nog printscreens kvar) så kan man ju trots allt förvänta sig det. Det var ju inte semester jag skulle ha utan bokade ju endast för inaugural med 380:n. (Kan givetvis köpa ett late change då det alltid kan hända) men de ändrade mer än 1 månad på starten vilket betyder att de inte hade behövt gå ut med deras "text/information" innan de visste någorlunda vilket startdatum A380:n skulle ha.)

Sen att de inte ens kan erbjuda ombokning, avbokning, voucher eller något trots att man skriver långa mail och förklara varför. En simpel ombokning till ett annat datum så jag kunde göra en "semester" av det? Icke. Uselt för ett bolag i BA-klassen.

Norwegian - ett lågprisbolag betalade till och med tillbaka pengarna utan krussiduller till bland annat mig när det stod klart att det inte blev 787 till New York.
(Hade inte Norwegian betalat tillbaka så hade säkerligen några här stämt Norwegian för falsk marknadsföring. Jag vet att många här talade i de banorna så det är lite väl mycket hyckleri på sina håll här.)

Nog med OT. Kommer inte läsa/besvara mer i tråden men likväl ville jag förklara den stora skillnaden efter "moderatorns" mycket mystiska exempel.

Åter till topic.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Nu släpper de igenom pendeltågen mellan Södertälje och Märsta.

Hoppas bc.se var först ut med denna nyhet. :)

Åker med denna pendel nu
Vid Södra Station nu.
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Skulle med tåget från Gbg till Stockholm 8:35 i morse........fick biljetten återbetald i loungen , tog sedan flygbuss till Landvetter för transport med sk152.
Tåget visade sig sedan bara bli 1 Tim försenat vilket ändå måste anses vara rätt bra under rådande omständigheter. Får se hur jag tar mig hem i morgon....
 

GOTATH

Medlem
Sund och förnuft är något 100% av befolkning borde ha.
Cykla över 2 mil i regnet/oväder gör man inte det frivilligt.

Fortsätter tyvärr OT-diskussionen... Men jag cyklar 4 mil om dagen till och från jobbet i alla väder; allt från gassande sol till pinande Göteborgsregn och i snökaos :)
Kanske dags att bryta ut cykel/A380-diskussionen nu...

On topic: Såg ut att vara en jobbig olycka enligt bilderna. Spårbunden trafik är känslig för störningar. Buss/flyg/bil kan ju bara ta en annan väg om det blir störningar under längre tid.
 

Johan_G

Medlem
Det intressanta här är ju att både banarbetare och forskare varnade för att detta kunde hända redan i augusti men trafikverket slog ju bara ifrån sig kritiken utan att ens bemöta den. Det ska bli intressant att se vad utredningen kommer fram till men med dom gigantiska underhållsskulder som trafikverket verkar bygga in i järnvägen numera så känns ju taskigt underhåll tyvärr som en lågoddsare.
 

flybob

Medlem
5.000 SEK per dag? :rolleyes:
Klart det finns folk som åker kollektivt, så även jag ibland.

Dr.Miles ska vara en moderator och föredöme (lol) och drar upp helt orelevanta incidenter som inte ens har ett uns av förknippelse med denna incident. Men han är ju en likes-jägare och så får det väl vara.
(Jag kan inte ignorera personen heller av tekniska skäl.)

Att vi är bortskämda och bekväma i landet, ja visst men betalar man cirka 5.000 SEK för att åka A380 som BA gick ut med (har nog printscreens kvar) så kan man ju trots allt förvänta sig det. Det var ju inte semester jag skulle ha utan bokade ju endast för inaugural med 380:n. (Kan givetvis köpa ett late change då det alltid kan hända) men de ändrade mer än 1 månad på starten vilket betyder att de inte hade behövt gå ut med deras "text/information" innan de visste någorlunda vilket startdatum A380:n skulle ha.)

Sen att de inte ens kan erbjuda ombokning, avbokning, voucher eller något trots att man skriver långa mail och förklara varför. En simpel ombokning till ett annat datum så jag kunde göra en "semester" av det? Icke. Uselt för ett bolag i BA-klassen.

Norwegian - ett lågprisbolag betalade till och med tillbaka pengarna utan krussiduller till bland annat mig när det stod klart att det inte blev 787 till New York.
(Hade inte Norwegian betalat tillbaka så hade säkerligen några här stämt Norwegian för falsk marknadsföring. Jag vet att många här talade i de banorna så det är lite väl mycket hyckleri på sina håll här.)

Nog med OT. Kommer inte läsa/besvara mer i tråden men likväl ville jag förklara den stora skillnaden efter "moderatorns" mycket mystiska exempel.

Åter till topic.

Förstår inte varför du är så upprörd? Du inledde ju allt detta genom att kalla folk för lata, och så klarar du inte av lite mothugg?

Angående din inställda flight och Norwegians behandling av liknande ärende, så tycker jag att du fick ett rimligt svar på FT:

Peppep@flyertalk skrev:
DY were heavily promoting "The Dreamliner Experience", and did not really have any other options (PR wise) than to offer free rebooking/refunds. BA announced the preliminary dates, and it was extremely clear that they were not set in stone ("firm dates will be announced at a later time" or something like that). I understand your frustration, but if the A380 inaugural was 100% of the reason you booked the ticket, you should've bought a flexible ticket (and cancelled it to buy a cheaper one if available when the dates were confirmed).


OnT:

Alltid jobbigt när olyckor inträffar och som jag förstod det så var det inte helt oväntat, då sträckan är eftersatt och underhåll hela tiden nedprioriteras på grund utav högt tryck.
En uppfriskande sak var den herre i Dagens Eko som inte gnällde utan istället svarade följande på frågan om vad han tyckte om alla förseningar:
-"Äh, det är sånt som händer!" (eller nåt i den stilen)
 

palmen

Moderator
Totalkaos i biltrafiken idag som följd av problemen med tågen. Det stod helt still på E18 när vi åkte förbi och det var långa köer för att ens komma upp på E18.
Väldigt trångt på tågen i rusning när det bara går 4 tåg istället för 8 per timme.
 
Toppen