Tåg från Amsterdam/Schipol till Groningen/Delfzilj

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Fredrik Andersson, 26 April 2015.

1. Hej allihopa!

Har någon koll på tågen åt Groningen hållet? Jag ska till Delfzilj men Groningen räcker.

Jag vet att tåget går från Schipol så långt har jag hittat info men vet inte om det går att köpa på plats eller om man kan köpa i förväg.

Och hur funkar lokaltåg/buss i Holland? Cash? Kort?

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Åkte till Eindhoven från Schiphol för något år sedan. Bara att köpa biljett på stationen i en automat. Inga problem att betala med kort. Mot Eindhoven gick tågen typ var 15e minut.

Fredrik Andersson gillar detta.
  3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här kan du köpa biljetter online och se tidtabell. Det är möjligt att det inte går att köpa med utländskt kreditkort online... Tåg direkt från Schiphol, mycket smidigt. Som @palmen säger kan du också köpa på plats vid tågstationen på Schiphol (belägen på Schiphol Plaza) som du hittar på bilden nedan (den gula punkten).

upload_2015-4-26_14-2-16.png

Home | NS › Travellers

Annars hittar du all info här:

Purchasing tickets | NS › Travellers › Arrange and buy

Fredrik Andersson och Dr. Miles gillar detta.
  4. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På Schiphol finns det automater som tar utländska kreditkort men jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårare att hitta på andra stationer. Framförallt ska man inte förutsätta att alla automater på en station gör det vilket lätt leder till frustration.

agehall och Fredrik Andersson gillar detta.
  5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är bara på Schiphol och Amsterdam Centraal som man kan betala med vanligt Visa/MasterCard i automaten. I resten av Holland är det bara cash eller Maestro som gäller... Ett riktigt helvete om man har bott där!

Sander och Fredrik Andersson gillar detta.
  6. Om Maestro fungerar då är det fortfarande OK. Det går att skaffa Maestro i Sverige.
    Det är jobbigt i Tyskland som accepterar endast cash eller EC karte, vilket man inte kan skaffa i Sverige.

7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eller Danmark med Dankort.

8. Tack för hjälpen!

Jag ska bara upp till Delfzilj och där möta upp kollegor, därefter har vi egen transport. I Holland är det ibland lite rörigt så man vet egentligen inte. I Rotterdam till exempel kan man inte använda utländska betalkort i parkeringsautomaterna så jag är glad att det funkar på Schipol.

9. HCas

HCas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kan nog variera beroende vilken del av landet du är i. Om du bara ska åka buss i provinsen Groningen verkar det som att kontanter fortfarande är gångbart, kolla på Qbuzz Groningen / Drenthe - Kaartje in de bus (nederländska men på ganska enkel nivå)

Last edited: 27 April 2015
    Fredrik Andersson gillar detta.
  10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Japp, holland är anledningen till att undertecknad går runt med ett Mestro i plånboken. De tittade något konstigt på mig när jag gick in på SHB-kontoret och ville ha ett Maestro... De undrade lite försynt om det verkligen var det kort jag behövde.

Jonas C, palmen, jumbooze och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!