Senaste nytt

[Tävling] Hjälp mig få frugan till New York i First

Joggi

Medlem
Bakgrund: Frugan fyller 30 år och jag planerar en överraskningsresa till New York. Sitter just nu på en bokning i SAS Business tor men vill gärna boka om till First om det går (medveten om att det blir svårt då vi inte är flexibla när det gäller datum men tänkte ge det ett försök). Utresa sker fredag 6:e april och det är nu ca 14 dagar innan avresa och Lufthansa kan börja släppa awardbiljetter i First. Jag sitter och granskar via Expertflyer/United efter tillgänglighet men är rädd att missa någonting då det kan finnas alternativa routings till New York via annan stad i USA etc. Därför ger jag en flaska "fin-fika" (eller annat rolig motsvarande om det är krånglig att skicka etc.) plus evig tacksamhet till den som lyckas hittas hitta en routing i First på utresan som jag kan boka (som inte jag hittar först :))
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? New York
  3. När vill/behöver du resa ut? Fredag 6:e april
  4. När vill/behöver du komma hem? (Tisdag 10:e april)
  5. Hur länge vill du vara borta? Se ovan
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First (Business på korta anslutningslegs okej såklart)
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance-bolag som går att boka med Eurobonus-poäng (ej United, letar främst Lufthansa men kanske missar jag något)
  9. Vad är din budget? 300 000 Eurobonuspoäng + 2-4-1 voucher (skatter betalar jag) borde ta oss till New York
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    1. Att vi kommer till New York under fredagen
    2. Leg i First
    3. Kort resväg plus få byten
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nope
 

palmen

Moderator
Biljetterna borde ha släppts precis nu :)
De alternativ du har är mer eller mindre NY, Boston, Washington, Chicago för att komma till NY. Finns både från Frankfurt och Munchen.
 

palmen

Moderator
Tittar man dina direktflighter från Frankfurt så ser det ut så här just nu i expertflyer, mest troligt att det släpps biljetter på LH404

LH 400
F5 A3 J9 C9 D9 Z9 P9 G9 E9 N9 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K0
LH 402
F5 A4 J9 C9 D9 Z9 P9 G9 E9 N9 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K8
LH 404
F7 A5 J9 C9 D9 Z9 P9 G9 E9 N9 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W4 S0 T0 L0 K0

Just nu finns det inga platser alls den 6e så jag antar att de inte släppts ännu trots att klockan passerat midnatt.

Från Munchen ser det ut så här med den avgång som har First
LH 410
F6 A6 J9 C9 D9 Z9 P0 G9 E9 N0 Y9 B9M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T6 L0 K0

Står det F8 är det med 99% säkerhet inte någon plats såld/bokad i First, för varje antal det går ner så har troligtvis så många säten sålts/bokats.
Det kan mycket väl öppnas upp 2 platser på alla dessa flighter men jag skulle gissa på att 404 eller 410 är störst chans för tillfället. Sånt kan självklart ändras
 

JSQ

Medlem
LH422 FRA - BOS har (Iaf hade för 1h sen) 2 platser i First dock fanns inget bättre än UA i Economy från BOS till NY under fredagen :(
 

agehall

Medlem
LH422 FRA - BOS har (Iaf hade för 1h sen) 2 platser i First dock fanns inget bättre än UA i Economy från BOS till NY under fredagen :(
Fast BOS-NYC är ju en commuter flight som man knappt hinner sätta sig i innan man ska ur. Har United ens First på sträckan?
 

Alf

Medlem
LH422 FRA - BOS har (Iaf hade för 1h sen) 2 platser i First dock fanns inget bättre än UA i Economy från BOS till NY under fredagen :(

UA ekonomi kan man stå ut med på denna korta sträcka som är under timmen. Brukar vara svårt att hitta F på UA inrikes. Dock är ju First direkt till NYC att föredra, tappar ju flera timmar på ett byte i USA. Jag vet inte hur immigration i Boston är, möjligt att det är snabbare än i NYC.
 

Joggi

Medlem
LH422 FRA - BOS har (Iaf hade för 1h sen) 2 platser i First dock fanns inget bättre än UA i Economy från BOS till NY under fredagen :(

Tack! Kanske inte helt optimalt med byte till ekonomi men en sådan kort flight kan man nog överleva och den trumfar nog ändå vår befintliga SAS-flight med byte i Köpenhamn. Blir nog en bokning under dagen tills dess att någon bättre routing dyker upp
 

Senator

Moderator
UA ekonomi kan man stå ut med på denna korta sträcka som är under timmen. Brukar vara svårt att hitta F på UA inrikes. Dock är ju First direkt till NYC att föredra, tappar ju flera timmar på ett byte i USA. Jag vet inte hur immigration i Boston är, möjligt att det är snabbare än i NYC.

Precis, min senaste EWR-BOS tog 22min i luften :) Boston Immigration funkar bra, dock landar LH422 i "peak hour" tillsammans med ett antal andra flighter så det kan ta lite tid av den anledning. Sedan är inte Boston-Logan särskilt smidigt som transferflygplats mellan inkommande interkontinentalt till inrikes. Men allt är bättre än Washington - Dulles.

Börjar bli svårt med alternativ om man bortser från Chicago, Boston och Washington eftersom Philadelphia är CityLine, Charlotte från MUC har ingen F, samma med Detroit från FRA och både Montreal från MUC och Toronto från FRA är utan F. Nästa blir Miami (men svårt att hitta United connections) eller Houston som kräver en 3t flight tillbaka till NYC.
 

Hylve

Medlem
LH418 (FRA-IAD) har också två platser till övers, men verkar för närvarande vara dåligt med connections IAD-NYC.
Ser inga biljetter BOS-NYC heller tyvärr.
 

Joggi

Medlem
LH418 (FRA-IAD) har också två platser till övers, men verkar för närvarande vara dåligt med connections IAD-NYC.
Ser inga biljetter BOS-NYC heller tyvärr.
Ah, det finns inga Economy Saver på sträckan BOS-EWR (kollade själv nu). Den är ju kelig (som man säger i min hemstad), blir att ligga kvar med SAS-biljetten och spana vidare då...
 
Toppen