Senaste nytt

Synpunkter på Gardermoen

Senator

Moderator
Nu är det inte enbart för att jag har ett norskt pass att jag lägger huvudet fram och talar om Oslo Flygplats och Norge i ren allmänhet. Fråga mig på någon träff varför jag inte vill bo i Norge :) men...

Oslo Flygplats har haft en enorm tillväxt. Jag tycker den engelska Wikipediasidan ger en bra bild över den process som fanns när beslutet om den nya flygplatsen togs. Självklart hade man behövde en ny, modern flygplats redan till OS 1994 men så blev det inte:
Oslo Airport, Gardermoen - Wikipedia, the free encyclopedia

Så flygplatsen är underdimensionerad för den trafikbild som finns idag. Det är huvudproblemet..

Det andra problemet är ett antal norska säregenheter... "Don't get me started" :)
 

DonM

Medlem
"En voucher och en flaska vatten finns att hämta 18:15"

Då kan man i alla fall konstatera att de som flyger Norwegian får en flaska vatten när de är på Gardermoen. Sitter just nu i gold loungen och ser att de har slutat med flaskvatten. En passagerare frågade betjäningen om de kunde ordna en flaska (det står iofs en skylt som säger att man ska ta tapp-vatten). De svarade att det var för dyrt med Farris på flaska och att det var därför de inte har det längre...
 

AABack2ARN

Medlem
De svarade att det var för dyrt med Farris på flaska och att det var därför de inte har det längre...

Man upphör inte att förvånas. Men å andra sidan är detta kanske ett resultat av att folket i loungerna själ som korpar (vilket i sig är ett resultat av att SAS skurit ner på servicen ombord så till den milda grad att folk stjäl i loungerna...)

Och för detta kan vi tacka alla controllers - som med stor sannolikhet inte tillhör den grupp som skall få sparken från SAS...
 
Man upphör inte att förvånas. Men å andra sidan är detta kanske ett resultat av att folket i loungerna själ som korpar (vilket i sig är ett resultat av att SAS skurit ner på servicen ombord så till den milda grad att folk stjäl i loungerna...)

Och för detta kan vi tacka alla controllers - som med stor sannolikhet inte tillhör den grupp som skall få sparken från SAS...

Samtidigt påminde den trevliga flygvärdninnan på SK1484 att det gick alldeles utmärkt för passagerarna i PLUS att ta en extra flaska bubbel/vin och ta med sig den hem då den ändå hade skruvkork
 
Toppen