Senaste nytt

Sydostasien med barn - alla ideer är välkomna

Då jag tidigare har fått hjälp både med en Delhi-resa och en Florida-resa så vänder jag mig en än gång till forumet för tips och råd. Som nybliven tvåbarnsfar så har det börjat suga i restarmen igen. Vid det första barnet så hade vi en så kallad ”överlämningsresa” (dvs mammaledighet blir pappaledighet) på drygt två månader i Thailand. Vi vill göra något liknande nu, men kanske uppleva lite mer än bara Thailand (där det mest blev sol och bad). Vår äldsta kommer vara 4 år och kräver lite mer aktivering än tidigare, och den lilla är knappt ett år då vi reser. Jag är ingen, och har aldrig varit, backpacker. Jag har aldrig förstått tjusningen med att bo och resa sunkigt om man har råd med bättre. Det gör mig väl till en flashpacker antar jag... Jag kortar hellre ner resan några veckor för att bo bra, än att bo på hostel för att kunna vara borta några veckor längre. Vill bo bra, oavsett om det är på stranden eller mitt i en stad. Läget är alltså viktigt, maten likaså. Jag är inte äventyrlig av mig, så att sova i tält i djungeln går bort. Jag har knappt 200k EB-poäng, fast där försvinner 150k förhoppningsvis i sommar. Det finns också drygt 110k avios, något som jag hade tänkt ha för flygningarna när vi är på plats. Stora turistkomplex går definitivt bort. Tanken som vi har nu är följande:

Utresa: Slutet av februari 2015
Hemresa: 2.5 – 4 månader senare

Tanken är att resa via Bangkok, Singapore eller KL och sen direkt vidare till Krabi, för att ta oss ner till Koh Lanta. Där hade vi tänkt spendera en månad och bara varva ner. När väl lappsjukan har satt sina klor i oss så är min tanke nu att flyga till Singapore för att spendera upp mot en vecka där (har varit där några gånger och gillar stan, och maten, mycket). Sen finns det tankar att ta båten över till Tioman Island för någon vecka avkoppling igen. Sen tar det stopp, och här behöver jag hjälp. Skall man till Cameron Highlands? Funkar det med två barn? Skall man sticka till Bali och hänga? Borneo, Filippinerna, Vietnam, Kambodja? Eller är det rent av så att vi borde till Australien / NZ?

Så, ge mig inspiration, tips, era smultronställen! Vilken restaurang i den lilla fiskebyn på östkusten i Malaysia får jag bara inte missa?
 
Toppen