Sydkoreanskt LCC, Jin Airs plan glömde att stänga dörren och flög upp till 10.000 fots höjd

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Dr. Miles, 5 Januari 2016.

  1. Det har diskuterats tidigare om dålig säkerhetskultur i Sydkorea och tyvärr det har hänt ännu en incident som stärker detta misstanke.

    Sydkoreanskt LCC (Low Cost Carrier), Jin Air som ägs av Korean Air, hade nyligen en incident på deras flight från Cebu i Filippinerna till Busan med Boeing 737-800.
    Kabinpersonalen glömde att stänga flygplansdörren ordentligt och inte nog med det, de flög ända upp till 10.000 fots höjd innan de upptäckte felet/misstaget.

    Kaptenen vände planet tillbaka till Cebu och passagerarna fick vänta 15 timmar till nästa flight.
    Enligt CNN, har passagerarna fick övernattning i Cebu samt kompensation 100.000 KRW (ca 720 SEK) per person.
    Open door forces passenger plane to turn back - CNN.com

    Brukar kabinpersonalen inte att köra "Cabin crew, cross-check and report"?
    Det är också för deras egen säkerhet att stänga dörren ordentligt!
     
    Last edited: 5 Januari 2016
    Smuffe gillar detta.
  2. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Herregud... helt galet ju.

    Vad för system finns på plats som övervakar sådant? Bör inte planet "säga ifrån" rätt omgående om en dörr inte är helt stängd?
     
    Smuffe gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast jag undrar hur farligt det där egentligen är? Dörrarna tätas ju av trycket från kabinen, så om det inte är en enorm glipa borde det bli tätt tycker jag.
     
  4. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Glömde stänga dörren eller var det fel på dörren? Det är en rätt stor skillnad.
     
  5. Ja du, det kanske beror på vem som svarar och om vilket flygbolag. För vissa är det ofarligt om det händer på SAS men inte hos andra flygbolag. ;)

    Om kabinpersonal inte har upptäckt att dörren var inte stängd ordentligt pga fel, är det inte samma sak?

    Det ser ut som de kunde stänga dörren ordentligt när de provade igen i Cebu och inget fel har upptäckts på dörren.
    Open door forces Jin Air flight to turn around-INSIDE Korea JoongAng Daily
     
    Last edited: 5 Januari 2016
    Voyageur, henke12 och agehall gillar detta.
  6. Aurora

    Aurora Medlem

    Spørs om døra er hel eller halvlukket. Det er sensorer for alle dører, både cargo og pax. Disse lyser opp i cockpit.
    Som Bryant er inne på - det kan være snakk om en dør som bokstavelig talt ikke er lukket, ELLER en dør som er ødelagt (feks brudd i pakninger). Sistnevnte har man ikke sensorer for før trykksettingen begynner.
    Uansett har crewet åpenbart fått en chime i cockpit når man passerer kritisk høyde for trykksetting, om at flyet ikke klarte å trykksette seg selv. SOP er å problemsolve kjapt før man returnerer til nærmeste og best passende flyplass. På en passende høyde (typisk på/under FL100). Hadde ikke følt meg i livsfare, selv om det er en fin sensasjonalistisk overskrift å ha for mediene :)
     
    Alf, Pho och bnr gillar detta.
  7. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Den funktionen finns ju tom på äldre bilar så det känns rimligt att ha en sådan funktion. Men det är ju ingen garanti för att den faktiskt finns... :rolleyes:
     
    Dr. Miles gillar detta.
  8. Holloman

    Holloman Medlem

    Ort:
    Enebyberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Spontant låter det som en packning som hamnat lite fel vid stängningen och inte tätat som den borde (som Aurora och Bryant säger). Sådana incidenter ser man ju lite då och då även hos etablerade bolag. Att nyhetskanaler slår på stora trumman är ju standard så fort det är flygrelaterat. Jag tvivlar faktiskt på att de glömt stänga dörren ordentligt.

    EDIT: Fast nu när jag läst på om incidenten på Avherald så börjar jag undra. Den bilden de hade där ser väldigt underlig ut (utan att på något sätt vara expert på hur det normalt ska se ut)
     
    Smuffe gillar detta.
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Oups - ja när man ser bilden på avherald ( Incident: Jin B738 at Cebu City on Jan 3rd 2016, cabin did not pressurize ) så är det ju svårt att säga annat än att besättningen borde ha reagerat.. Jag kan även förstå att det inte tätade ordentligt när det ser ut sådär.

    Enligt kommentarer på avherald så finns det en gammal konstruktion på tätningen som gör att det går att misslyckas med att stänga dörren även om indikatorn visar att dörren är stängd. Oavsett om det är sant eller inte, har man inte indikeringar på kabintryck i cockpit? Det bör ju ha märkts där att kabinen inte trycksattes kan jag tycka...
     
    Smuffe, bnr och Dr. Miles gillar detta.
  10. CJ2

    CJ2 Medlem

    Absolut finns där indikering på kabintryck. Om kabinen inte trycksatts och kabinen kommer upp på en höjd av 14000fot kommer varningen, därför jag misstänker att dom slutade stiga där och började sjunka igen.

    CJ2
     
    OrangeWindies gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×