Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

spritfet

Medlem
Åh vilken intressant tråd! Kom just på att Kapstaden kunde vara ett bra resmål för en bröllopsresa, om QR bjuder på en 2-4-1. Men, hur är det att vara där i juli? Funkar det öht eller är det bara kallt, blött och jobbigt? Vi är inte ute efter att det ska vara tokvarmt, det är vi vana vid, men engelskt regnigt är inte så kul...Är vingårdarna öppna den tiden på året?

Alla tips om boenden och restauranger är toppen, keep it up!
Kul att du funderar på Kapstaden för bröllopsresa! :) Jag ska själv gifta mig i Stellenbosch i november nästa år.

Jag pluggade en termin i Stellenbosch och kom ner mitten av juli, det var regnigt och ganska rått/fuktigt när solen inte var framme - tänk vinter vid medelhavet. Det är först framåt oktober som det börjar bli varmt, men då kan det vara lite blåsigt. Skulle säga november till april/maj är säkrast för bra väder, tokvarmt blir det inte så ofta då det brukar fläkta.

Vad jag kan minnas har vingårdarna öppet året runt, möjligt att några har stängt vissa dagar/veckor.

Åker ner i april, kommer fler tips efter det ;)
 

jlantz

Medlem
Snabb reserapport nu när min resa avklarad:

Dag 1-3: Kapstaden
Flög in med SAA från London via JNB. Trött service båda flighterna, men nästan ny A330-200 den långa flighten. SAA är verkligen ingen favorit. Bodde på Park Inn Foreshore (på CC poäng) som ligger centralt och nära det mesta. Trevligt, nytt hotell med uppmärksam service, men inget särskilt om man bott på nyare hotell i samma snitt innan. För en kort vistelse rekommenderas det absolut.

Överlag gillade vi inte Kapstaden speciellt mycket. Lite ruffigt, inget vackert centrum, känns inte speciellt säkert så taxi är att rekommendera, trött shopping om man inte gillar malls. Vi var även på Robben Island (väldigt överskattat som nämnts tidigare i denna tråd, plus tar mkt tid via skumpig båt och Table Mountain (säkert fint om det inte är dimma så man inte ser mer än 5m framför sig) samt Camps Bay (vackert och lyxigt).

Restauranger: Sydafrikas bästa restaurang The Test Kitchen som ligger i Woodstock ska vara grym, men svår att få bord på. Vi försökte i September, men då fanns det tidigast i April.. Vi åt istället på deras sydafrikanska "tapas-restaurang" The Pot Luck Club som även den var mkt bra! Går att få bord, men boka i tid! Båda ligger i The Old Biscuit Mill, ett gammal fabriksområde med väldigt mycket hipster feeling, som även har en mycket bra lördagsmarknad. Vi åt även middag på Codfather i Camps Bay, grym fiskrestaurang med Yo Sushi-band där man också väljer fisk från disk.

Dag 4-6: Garden Route
Vi plockade upp en bil och inledde med en tur söderut. Stannade vid Simonstown/Boulder Beach för att se pingvinerna (en av de största kolonierna i Afrika), vilket man måste gilla! Fortsatte söderut till Cape Point och tog bergbanan upp. Fantastisk utsikt och klart värt det, även om det ett par timmar senare var tjockt med turister. Kom tidigt och akta er för babianerna!

Vände sedan uppåt och fortsatte längs med kusten mot första stoppet i Wilderness. Stundtals trevlig bilresa längs kusten, men kan tänka mig att det under högsäsong blir mkt mer trafik. Bodde på ett enklare guest house (Boardwalk Lodge) och åkte vidare mot Knysna där vi bodde två nätter i ett nytt guest house (Villa Paradisa).

Knysna ligger vacker vid något som nästa liknas vid en atoll, och är även sommartillhåll för många norrmän. Bra utgångspunkt för djuraktiviteter (Tenikwa Wildlife Center är grymt!) samt vandring vid ex Storms Mouth som tidigare nämnts.

Restauranger: East Head Cafe är populärt och värt att åka till för bra lunch. Kilzers Kitchen, där vi åt middag, var en mycket annorlunda upplevelse. Denna cookery school har öppet en gång i veckan i sex månader då den österrikiska kocken bjuder in folk till sitt hem för en riktig bramiddag och sk "cook and look" där dom visar köket. Det var även sponsrat av Cederberg Wines och hela kalaser (4-rätter inkl dryck) kostade ca 160 kr per person. Randen är som sagt galet låg.. Är ni i stan en onsdag, försök få bord!

Dag 7-9: Vindistrikten
Vi vände tillbaka mot Kapstaden men tog inlandsvägen via Oudtshoorn. Stundtals mycket fin körning, lite trafik och dramatiska vyer och bergspass, allt flankerat av strutsar(!). Första natten bodde vi i Robertson, på Rosendal Winery, vilket var mkt trevligt. Verkligen mitt ute på landet, men otroligt välskött, eget spa och strålande restaurang där vi åt på kvällen. Ca 1100 kr för en natt, vilket kändes väldigt billigt.

Därefter vidare till Franschhoek, där vi bodde på Lavender Farm Guesthouse, vilket är precis vad det låter, en lavendelfarm. Ca 20 semi-detached hus, mkt fin standard och naturligtvis en lavendeldoft dygnet om! Ägaren är en före detta pilot på ett afrikansk fraktbolag och hade mycket roliga anekdoter. Fixar de bara till den ganska trötta frukosten blir det full pott. Ca 1000 kr för en natt.

Restauranger: Lunch första dagen åt vi på Moreson Bread & Wine lite utanför stan. Trevligt estate med fin innergård där vi åt ljuvlig springbok. Rekommenderas! Vi åt därefter middag på fantastiska Foliage inne i Franschhoek. Bland den snyggaste mat jag sett, otroliga kreationer som dessutom var mkt goda. Kanontrevlig service, men kanske lite trött lokal. Jag älskade tekannan, formad som en svan, och bad att få köpa den. De löste då en oanvänd från konstgalleriet vägg i vägg. Väldigt populärt ställe, bokning krävs i god tid, men ett absolut måste om man gillar mat! Lunch dagen efter åt vi på Mont Rochelle, Sir Richard Bransons vingård, som ligger strax utanför staden (del av Virgin Limited Edition). Väldigt välskött, stiligt och bra mat. Bor gärna där nästa gång, men lite mer pricey, tom med för Sydafrika.

Från Franschhoek vidare till Stellenbosch, det kanske mest kända vinområdet. Maffigt, prydligt och vackert, men endast vinrankor så långt ögat når. Vi checkade in på Jordan Wine Estate, en av de större gårdarna, där vi bodde i Jordan Suites (fristående hotell). Helt nytt, väldigt modernt "radhusliknande" rum/stuga, men ingen pool vilket verkligen skulle behövt då det var väldigt varmt. Otroligt vacker omgivning, fina promenader och trevlig vinkällare med bra provning. Inte lika genuint som Rosendal dock, kändes ibland lite själlöst. Ca 1100 för en natt.

Restauranger: vi åt middag på Jordan, som blivit utnämnt till en av bästa i kapregionen, vilket också var den dyraste middag vi åt: svindlande 400kr per person för 5 rätters avsmakningsmeny, wine pairing och drinkar före maten. Hög klass och fin utsikt över landskapet. Dagen efter, på väg mot flygplatsen i Kapstaden, stannade vi på Waterkloof Wines, ytterligare en vingård, för lunch. Hypermodern och snygg mat, vilket man även kan säga om byggnaden. Väldigt icke-traditionell koloss i betong och glas, högst upp på en kulle med grym utsikt. Vi gjorde nog ett par felval med maten (allt smakade syrat!) men absolut värt att åka dit då miljö och service var toppklass.

Closing remarks
  • Randen är otrolig låg vilket gör allt superbilligt. Hyrbil: 200kr per dag, restauranger: 250kr per person för grym middag, hotell: 1000kr för 5-stjärnigt guest house etc. Jag skriver detta från Vietnam (inte direkt ett dyrt land..) men här är det klart dyrare än ZA.
  • Bilkörning funkar bra, hyfsat lugnt tempo, men vänstertrafiken får man inte glömma. Lite ovant ibland.
  • Vädret är ombytligt, i Kapstaden och utmed kusten blåser det mycket. Säkert bättre under high season.
  • Det finns otroligt mkt att göra! Djur, vandring, vin, mat, ziplining, klättring - you name it!
  • Det var trots allt bara 20 år sedan apartheid avskaffades och vi uppfattade det som att det delvis lever klar. Det är en tydlig skillnad på svarta och vita - vilka områden man går till, vilka yrken man har, fattigdom etc - vilket vi tyckte kändes konstigt och svårt att förstå ibalnd.
 

spritfet

Medlem
@jlantz Bra rapport! Skönt att Jordan levererade :) Test kitchen är galet uppbokat, jag fick en lunchtid i april 2016 när jag bokade för nån månad sedan...

Funderade själv på SAA, men med tanke på de orimliga avgifterna (och reviews) när man bokar för Eurobonuspoäng får det bli något annat.
 

Moco

Medlem
@jlantz Bra rapport! Skönt att Jordan levererade :) Test kitchen är galet uppbokat, jag fick en lunchtid i april 2016 när jag bokade för nån månad sedan...

Funderade själv på SAA, men med tanke på de orimliga avgifterna (och reviews) när man bokar för Eurobonuspoäng får det bli något annat.

Absolut inget fel på SAA. Jämför man med SAS så är det rena himmelriket att flyga med SAA. Riktigt trevligt ombord på nya A330n.
Men dissar man Kapstaden, eller ser saker med svenska ögon (oavsett var man åker) så kan jag förstå att man inte imponeras av SAA heller. Personligen tycker jag att det finns få bättre platser. :)
 

spritfet

Medlem
Absolut inget fel på SAA. Jämför man med SAS så är det rena himmelriket att flyga med SAA. Riktigt trevligt ombord på nya A330n.
Men dissar man Kapstaden, eller ser saker med svenska ögon (oavsett var man åker) så kan jag förstå att man inte imponeras av SAA heller. Personligen tycker jag att det finns få bättre platser. :)
Det var framförallt 330-200 som lockade, ska se vad som öppnar upp sig så småningom ;)
"Die Moederstad" är tveklöst min nr.1 :)
 

spritfet

Medlem
Kan fylla på med två restaurangtips sedan min resa i april:

Pot Luck Club PotLuck Club
Samma ägare som The Test Kitchen, men tapasupplägg och lättare att få bord. Utsökt mat!

Mont Marie Mont Marie | In the lap of casual luxury, Mont Marie offers a unique, food, wine and family experience in a spectacular country setting in the heart of the Blaauwklippen Valley, Stellenbosch..
En ny favorit, väldigt bra service och kanonbra mat. Carmen tar väl hand om sina gäster. Deras Directors reserve Merlot är inte fy skam.
 
Kan fylla på med två restaurangtips sedan min resa i april:

Pot Luck Club PotLuck Club
Samma ägare som The Test Kitchen, men tapasupplägg och lättare att få bord. Utsökt mat!

Mont Marie Mont Marie | In the lap of casual luxury, Mont Marie offers a unique, food, wine and family experience in a spectacular country setting in the heart of the Blaauwklippen Valley, Stellenbosch..
En ny favorit, väldigt bra service och kanonbra mat. Carmen tar väl hand om sina gäster. Deras Directors reserve Merlot är inte fy skam.
Luke Dale, en alltid lika lysande stjärna på den sydafrikanska kroghimlen! :)
 

Per N

Medlem
Restauranger: vi åt middag på Jordan, som blivit utnämnt till en av bästa i kapregionen, vilket också var den dyraste middag vi åt: svindlande 400kr per person för 5 rätters avsmakningsmeny, wine pairing och drinkar före maten.
Vi åt lunch på Jordan idag, två rätters med ett glas vitt till förrätt, ett glas rött till huvudrätten samt en espresso som avslutning. Lunchen kostade 400:-/person. Kan priserna gått upp så pass mycket på knappt ett år? Randen ligger på 0.68 för närvarande.
 
Toppen